Počty lidí, kteří již komunikují s úřady přes internet a využívají elektronické podatelny, jsou stále i přes rychlý rozmach internetu velmi malé. Mnozí raději nadále volí osobní kontakt s úředníky, nebo dokumenty posílají klasickou poštou.

Městský obvod Poruba patří mezi největší ve městě. Místní radnice může spočítat letošní počet přijatých dokumentů od občanů na prstech jedné ruky. „Služeb elektronické podatelny v Porubě s adresou posta@moporuba.cz využili letos dva občané, kteří použili požadovaný elektronický podpis,“ uvedla mluvčí porubské radnice Petra Špornová. Elektronická podatelna funguje na porubském úřadu od roku 2005. Loni elektronickou podatelnu využili také jen dva lidé.

„Mezi elektronicky přijatými dokumenty je především velká řada spamů,“ dodala mluvčí radnice.

Podobná situace je také v dalších obvodech. Úředníci přiznávají, že lidé raději chodí na úřady osobně. Počítačový odborník Václav Sámerský má pro to své vysvětlení. „Ne každý má doma internet, což se týká zejména starších lidí. Je to také psychologický moment, lidé raději dávají při kontaktu s úřady přednost osobnímu setkání. Mají tak jistotu, že jejich úřední dokument byl skutečně předán,“ domnívá se.

Přitom pro elektronický styk s úřady existují jasná pravidla podle nařízení vlády číslo 304/2001 Sbírky ze dne 30. srpna 2001.

Doručení datové zprávy v rámci elektronické podatelny se potvrzuje odesílateli zasláním datové zprávy. Podatelny podporují formáty *.txt (prostý text), *.rtf (rich text format), *.htm, *.html (hypertextový dokument), *.pdf (portable document format), *.doc (dokument Microsoft Word ), *.xls (dokument Microsoft Excel) a *.jpg, *.gif (grafický formát). Pravidla si mohou lidé stáhnout z internetových stránek většiny úřadů.