„K dnešnímu dni bylo proinvestováno 169 milionů korun. V současné době se pracuje na přibližně šedesáti objektech – například protihluková opatření, světelná signalizace, přeložky, kabely, plynovody. Na mostě již byla položena izolace, dokončuje se betonáž pravé římsy. Na mostním objektu chceme ještě do zimy stihnout položit první vrstvu asfaltu,“ popsal aktuální situaci Martin Pácl, vedoucí střediska Správy silnic Moravskoslezského kraje, která je zástupcem investora.

Vše jde zatím podle předepsaného plánu. Řidiči by se mohli projet na kompletně zrekonstruované silnici již v květnu 2008 s tím, že v červnu bude provedena demolice stávajícího mostního objektu. „Pokud nás během následujících měsíců nepostihnou nějaké nečekané problémy, pustíme řidiče na nový úsek v květnu příštího roku,“ sdělil Pácl s tím, že taková omezení v dopravě, která platila během letních prázdnin, už motoristy nečekají.

Náklady na modernizaci ulice byly vyčísleny na 309 milionů korun. Nejvíce peněz putovalo z pokladny Evropské unie, která přispěla částkou 182 milionů korun. Město vyčlenilo částku 71 milionů korun, kraj vložil do oprav 56 milionů korun.

Vizualizace nové podoby Českobratrské ulice

Poznámka

Kdo bude mít z blyštivé Českobratrské radost?

MARTIN PLEVA

Řidiči se nemohou dočkat. Ať už je ta rekonstrukce Českobratrské hotová, přejí si. To bude krása, takový sametově černý asfaltový koberec ozdoben navíc bílými pruhy, po kterém příjemně zajedou až do samého centra krajského města. S radostí tedy pozorují to, jak se dělníci činí. A že se činí. Oprava tepny protínající srdce Ostravy jde svižně vpřed.

Ale co ti ostatní? Ti, kteří v centru města bydlí, či do něj za prací dojíždějí méně komfortně, tedy namačkáni v prostředcích městské hromadné dopravy. Budou mít z blyštivé Českobratrské také radost? Jejich mínění bude asi střízlivější. Považují totiž za nesmyslné táhnout čtyproudovku středem metropole. Vidí to, jak řetěz aut pojede pod okny konzervatoře, za kterými se budou snažit hluk dopravy překřičet začínající umělci. No, možná se jim bude trénink hlasitého projevu v budoucnu hodit, až se opravdu dostanou na prkna, která znamenají svět.

Ale co další lidé, kteří se budou kupit u přechodů a čekat, až had automobilů dostane červenou, a oni se tak konečně dostanou tam, kam potřebují. Budou moci při čekání na zelenou vůbec dýchat, nebo množství dopravy, jež nová Českobratrská přivede do města, zahalí centrum mlhou zplodin?

Ať tedy vypadá rychle nabývající nová podoba Česakobratrské působivě, otázkou zůstává, zda bude nakonec více těch spokojených, nebo zoufalých. Neměl by být totiž dnešní trend spíše opačný? Tedy že se automobilová doprava vyvádí ze srdcí měst a modernizují se spíše obchvaty?