Obnova vozového parku Českých drah je velmi nákladná, proto cestující musejí vzít zavděk soupravami, které mají za sebou desítky let provozu. I když se objevují na tratích v krajích nové soupravy, těch starých je stále většina. Jejich výměna je „během na dlouhou trať“. Cestující se mohu v kraji setkat s moderními soupravami Pendolino, CityElefant a Regionova. Pak jsou tady také vlaky, které jezdily už v sedmdesátých letech.

Přibude šest elefantů

České dráhy chtějí letos investovat dohromady 2,71 miliardy korun do klíčových investičních projektů. Převážná část - 2,27 miliardy korun – bude směřovat do modernizace vozového parku. Pořízení nových šesti jednotek 471 CityElefant bude stát přes jednu miliardu korun.

„Ještě v letošním roce plánují České dráhy nasazení dalších nových dvoupodlažních jednotek 471 CityElefant do provozu na tratích na Ostravsku. Ty již nyní v počtu dvou jednotek zajišťují dopravu na spojích na trase Opava východ – Ostrava Svinov – Český Těšín,“ uvedl Aleš Ondrůj z Českých drah. Tyto vlaky se vyrábějí v ostravské firmě Škoda Transportation. Na Ostravsko by mohly putovat od nového jízdního řádu v prosinci zřejmě dvě soupravy.

Například mezi Ostravou a Opavou jezdí jak moderní spoje CityElefant, tak staré „pantografy“. Rozdíl v kultuře cestování v nich je značný. Opotřebovanost starých souprav je nepřehlédnutelná.

„Například toalety v těchto vlacích jsou příšerné. I když nejsou znečištěné, jejich celková ošuntělost a opotřebovanost mě odrazují od toho, abych je použil,“ postěžoval si cestující František Horňák, který jimi jezdí každý den. Jedním ze způsobů, jak se České dráhy chtějí vypořádat se starými vlaky, je modernizace starých souprav.