Hlad po nových zimních pneumatikách, ale i discích kol, zaznamenávají právě teď prodejci tohoto sortimentu. Venku se výrazně ochladilo a řidiči se shánějí po vhodném obutí pro své plechové miláčky. Zvýšený zájem oproti předchozím měsícům nyní zaznamenává i Tomáš Klíma, majitel firmy Vojkar provozující obchod s aludisky, pneu a autodoplňky, jež se nachází na Hornopolní ulici hned naproti pivovaru Ostravar.

Hliník se prý cenově nakonec vyplatí

„Pokud chtějí zájemci k zimním gumám i disky, rozhodují se podle stáří svého auta. Majitelé starších vozů upřednostňují plechové disky, ti co mají vozy novější, chtějí kola z hliníku,“ vysvětluje Klíma. Neplatí přitom podle něj zažité tvrzení některých motoristů, že se hliníkové disky pro zimní období nehodí kvůli solení vozovek. „Sám obouvám zimní gumy na hliníková kola, která už mám deset let, a jsou stále v pořádku. A to jezdím pravidelně na hory lyžovat, takže je opravdu nešetřím nějakou jízdou po suchých cestách,“ říká mladý prodejce.

Koupě hliníkových disků, někdy nazývaných také elektrony, se pak podle jeho dalšího tvrzení vyplatí v důsledku i cenově. A to přesto, že jsou o něco dražší, než jejich plechová konkurence. „Na typický vůz Škoda Octavia máme nyní plechové disky v akční nabídce za zhruba sedm set korun kus. Elektrony začínají přibližně na osmnácti stech. Je však třeba vzít v potaz, že na plecháče si řidič ještě kupuje plastové poklice, aby to aspoň nějak vypadalo. No, a když na nich šetří, tak mu během jízdy uletí, a když koupí drahé originály, tak mu je pak většinou ukradou. Finančně je pak nakonec spíše ztrátový,“ přidává svůj názor na volbu vhodného disku na zimu Klíma.

Guma je jediné, co nás drží na cestě

Ale co pak obout na onen vybraný disk? Tedy, co by měla splňovat dobrá zimní guma? I zde podle Tomáše Klímy rozhoduje, zda si bude chtít řidič připlatit, či se rozhodne pro levnější variantu. S cenou logicky většinou roste i kvalita. „Určitě ale nezvolí špatně ten, kdo se vydá zlatou střední cestou. Na už jednou zmiňovanou Octavii to může být třeba oblíbené pneu Barum Polaris 2, které se teď u nás v akční ceně pohybuje kolem třinácti set korun za kus,“ uvádí prodejce s tím, že však špatnou pneu obecně v jeho obchodě nenajdete. Nenabízí tedy ani takzvané protektory, protože jim zkrátka nedůvěřuje.

„Nemají tu správnou směs jako nové gumy, jsou v nižším rychlostním indexu a dělají se na použitých kostrách, což nezaručuje, že všechny čtyři pneumatiky, které si člověk zakoupí, budou mít stejné vlastnosti,“ odmítá Tomáš Klíma renovované pneumatiky a zdůrazňuje: „Guma je jediné, co nás drží na cestě.“ Stará pneumatika bezpečná nebude Závěrem ještě dodává, že kdo si není správnou volbou vhodné pneumatiky jist, měl by se obrátit právě na kamenný obchod a neriskovat nákup přes internet, kde jsou mnohdy ceny lákavější. V krámku totiž získá odbornou radu i jistotu, že nejde o gumy, které třeba leží drahnou dobu skladem.

„Pneumatika stářím tvrdne. Výrobci uvádějí, že její životnost je čtyři až pět let. Při objednávce přes internet přitom nevíte, kdy byla guma vyrobena a zda ji neprodávají tak levně, protože jim leží už dlouho skladem. Při přímém nákupu v kamenném obchodě se ale toto ověřit dá,“ dodává ještě Klíma s tím, že součástí jeho nabídky je navíc sleva na přezutí kol ve smluvních pneuservisech.