Teprve tehdy totiž budou moci řidiči uhánět na jedné straně směrem kPraze a na druhé straně přes Polsko dál do Evropy. „Vsoučasné době probíhá výběrové řízení na zhotovitele posledního úseku spojujícího Bohumín spolskou státní hranicí. Polský úsek dálnice A1bude zprovozněn ve stejném termínu jako naše poslední část D 47,“ říká mimo jiné vrozhovoru pro Deník Alfréd Brunclík, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic.

Co znamená otevření ostravského úseku D 47pro českou dálniční síť, zdejší řidiče a celý tento region?

Nový úsek má velký význam pro celou Českou republiku. Jeho otevřením totiž dojde ke zprovoznění tisícího kilometru dálnic a rychlostních silnic vzemi. Zároveň je otevření nového úseku obzvlášť důležité pro obyvatele Moravskoslezského kraje, jedná se přece oprvní úsek tolik očekávané dálnice na severní Moravu. Zcela jistě se otevřením zlepší mobilita obyvatel. Rychleji bude možné cestovat do zaměstnání, do škol, na úřady. To jsou konkrétní a hmatatelné přínosy, další věcí jsou pozitivní ekonomické dopady, příliv investic a podobně.

Kde se ale vlastně bude dát najet na ostravský úsek D47?

Celkem zde budou čtyři křižovatky. Na jedné znich– vOstravě, Rudné– se vsobotu uskuteční také slavnostní otevření celého úseku. Program bude velmi zajímavý. Vystoupí při něm populární české kapely, zúčastní se také Karel Loprais a chybět nebude ani večerní ohňostroj. Poprvé se na úsek řidiči dostanou oden později, tedy vneděli 2.prosince. Zbylé tři nájezdy či sjezdy se budou nacházet samozřejmě na konci úseku vBohumíně, dále pak vprůběhu trati uSlovenské ulice vPřívoze a ve Vrbici.

Bude muset mít řidič jedoucí po této části D 47dálniční známku?

Ministerstvo dopravy tento úsek nezahrnulo do sítě zpoplatněných dálnic pro osobní automobily. Nákladní vozy ovšem platit mýtnébudou.

Jaké nejzajímavější stavby jsou součástí sedmnáctikilo­metrovétrasy?

Na trase bude celá řada zajímavostí. Na úseku najdeme například čtyřiačtyřicet mostních objektů vcelkové délce přes šest kilometrů. Nejdelší most tohoto úseku vedený přes železniční trať a řeku Opavu je dlouhý 738metrů. Významná je také celková délka svodidel na novém úseku dálnice. Ocelových svodidel je osazeno celkem sto kilometrů, betonových potom kolem třiceti kilometrů.

Co bylo nejproblematičtější při stavbě tohoto úseku?

Dálnice prochází napříč zastavěným městem. Největší problém byla koordinace směstskou dopravní infrastrukturou, nutnost realizace nadměrného množství přeložek technických sítí, minimalizace zásahu do organizace dopravy města během výstavby.

Kdy budou napojeny další úseky?

Vdubnu příštího roku bude zprovozněn další sousední úsek dálnice Bílovec– Ostrava, Rudná. Úsek Lipník nad Bečvou– Bělotín pak bude zprovozněn také příští rok, ale vlistopadu. Úseky Bělotín– Hladké Životice a Hladké Životice– Bílovec budou zprovozněny vlistopadu2009.

Jak to vypadá sposlední části dálnice zBohumína ke státní hranici sPolskem? Vjakém stadiu je výběrové řízení na zhotovitele a kdy by podle odhadů mohl být tento úsekhotov?

Vsoučasné době probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby. Předpokládaný termín podpisu smlouvy je začátek příštího roku. Termín zprůjezdnění úseku je druhý kvartál2010.

Potká se česká dálnice spolskou A1? Nebo skončí vpoli? Jak jsou na tom svýstavbou napojení Poláci?

Výstavba české dálnice D 47, respektive D 1a polské dálnice A1je navzájem koordinována. Polský úsek dálnice bude ve stejném termínu zprovozněn jako naše poslední část dálnice.

D 47změní název na D 1.Proč?

Je logické, aby národní dálniční tah spojující tři největší města země– Prahu, Brno a Ostravu– nesl označení D 1.Vzhledem khistorickému vývoji byly trasy D 1iD 47změněny, ale vzniklý souvislý dálniční tah by měl mít pouze jedno označení. Proto bude dálnice D 47od uvedení do provozu označena jako dálnice D 1.Ta bude vbudoucnu mezi Prahou a polskou hranicí uBohumína dosahovat délky 377km.

Kolik stálo vybudování ostravského úseku a kolik nakonec bude stát celá dálnice D47?

Dálnice D 47bude stát celkem 57miliard korun, ostravský úsek dálnice přišel na 14miliardkorun.

Dálnice v řeči čísel

  • Od zítřka bude vČeské republice vprovozu 646kilometrů dálnic a 356kilometrů rychlostních silnic.
  • Dalších 1171kilometrů dálničních komunikací zbývá dokončit.
  • Dálnice D 47se stane součástí tepny snázvem D 1.Ta bude po kompletním dokončení moravskoslezské dálnice dlouhá od Prahy po polskou hranici 377kilometrů.
  • Úsek zOstravy, Rudné, do Bohumína je dlouhý 17,2kilomteru a jeho výstavba přišla na 14miliardkorun.
  • Na ostravském úseku, který bude zítra otevřen, jsou 4mimoúrovňové křižovatky a 44mostních objektů vcelkové délce přes 6kilometrů.
  • Nejdelší most tohoto úseku vedený přes železniční trať a řeku Opavu je dlouhý 738metrů.
  • Významná je také celková délka svodidel na novém úseku dálnice. Ocelových svodidel je osazeno celkem 100kilometrů, betonových potom kolem 30kilometrů.

Oslavy: Pestrý program s ohňostrojem

Ostrava/ Přijďte otevřít dálnici! To je heslo akce, která propukne už zítra umimoúrovňové křižovatky Rudná vOstravě. Oslavy začnou ve 12hodin odpoledne a potrvají až do sedmé hodiny večerní.

Na co všechno se mohou na dálnici natěšení řidiči, ale idalší návštěvníci akce, těšit? V18hodin se například představí populární skupina Buty. Koncertu ale bude předcházet třeba kaskadérská show, vystoupení Miroslava Lisého, desetinásobného mistra České republiky vmototrialu, sTatrou Paříž-Dakar přijede Karel Loprais. Chybět nebudou ani akční ukázky policie a hasičů. Vše doplní prohlídky dálnice pro veřejnost a završí večerní ohňostroj.

Doprava bude zajištěna autobusy zdarma, a to od Avion shopping parku a znádraží Ostrava-Svinov. První autobus vyjede v11hodin a další budou následovat vtří až pětiminutových intervalech.

Související články: