Zdražení jízdného vMHD je pro město vždy nepopulárním krokem. „Nemáme radost ztoho, že musíme zdražovat. Musíme ale vzít vúvahu to, kde jsme, vjakém prostředí žijeme a že se upravuje od nového roku daň zpřidané hodnoty. Směrem výš se upravují také ceny pohonných hmot, energií a tak dále. Ať chceme, nebo nechceme, promítne se to do ceny jízdenek,“ uvedl počátkem roku náměstek pro dopravu ostravského primátora Vojtěch Mynář. Čtvrthodinová jízdenka, za kterou zákazníci loni platili deset korun, však nezdražila. Cena pětačtyřiceti­minutové se zvedla ze čtrnácti na patnáct korun, dvouhodinová pak nově stojí čtyřicetkorun.

Čtyřčlenná rodina, která nakupuje vOstravě dlouhodobé časové jízdenky například do tří zón, si proti loňsku měsíčně připlatí zhruba stokorunu. „Bydlíme na Slezské Ostravě, manželka pracuje vporubské nemocnici. Loni platila za měsíčník 386korun, letos už 428korun. Čtyřicet korun platím navíc ijá, protože využívám také jízdenku na tři zóny. Dcera má na cesty do školy měsíčník na dvě zóny, proti loňsku tam pár korun připlatí také,“ vysvětlil čtyřicetiletý muž. Zároveň dodal, že jeho žena chvíli zkoušela jezdit se dvěma kolegyněmi do porubské nemocnice autem. „Bylo to pohodlnější, cenově to vyšlo při třech lidech vautě zhruba nastejno. Nakonec to ale vzdala, nefungovalo to totiž kvůli různým termínům služeb, střídání směn a podobným důvodům,“ vysvětlil.

Rozladění neskrývali už koncem minulého roku cestující, kteří jezdí zokolních měst za prací do Ostravy. Po prosincových úpravách cen jízdného ve vlacích část znich musí za běžnou zpáteční jízdenku platit výrazně více. „Ještě loni na podzim jsem platil za zpáteční jízdenku mezi Opavou a hlavním nádražím vOstravě jedenašedesát korun, teď už je to čtyřiaosmdesát korun,“ postěžoval si Andrej Urbánek zOpavy. Protože jezdí často iautem, nevyužívá žádnou slevovou kartu. Mezi další nespokojené zákazníky patří Petr Rolníček zOstravy. Zatímco ještě počátkem prosince ho stála zpáteční jízdenka zOstravy– hlavního nádraží do Českého Těšína přes Bohumín a zpět devětašedesát korun, nyní za stejnou jízdenku platí bez tří korun stovku. „To je dost výrazné zdražení. Zvažuji, že budu raději jezdit za rodinou autobusem,“ přiznal rozmrzele.

České dráhy od prosince vypočítávají jízdné novým způsobem. „Dochází ke zrušení takzvaného pásmového tarifu, cestující zaplatí jen přesně ujetý počet kilometrů. České dráhy tak opouštějí léta zažitý systém, který zatím dále přetrvává vautobusové dopravě uvětšiny dopravců,“ uvedli pracovníci tiskového odboru Českých drah. Například po železnici je Ostrava-Svinov vzdálena od Prahy 351kilometrů, cestující si dříve kupoval jízdenku pro pásmo 351– 400kilometrů. Ve skutečnosti tak nezaplatili jen cestu do Ostravy, ale cestu zPrahy až do Třince, aniž by úsek Ostrava– Třinec ve skutečnosti vůbec projel. Nový tarif účtuje po kilometrech a cestující zaplatí jen skutečně ujetou vzdálenost.

Odvě až tři koruny až tři koruny navíc proti loňsku zaplatí lidé, kteří využívají při cestě zHavířova do Ostravy, Karviné a dalších měst vokolí příměstské autobusové linky ČSAD Havířov.