Mít centrum zaplavené automobily a vzduch zamořený výfukovými plyny – tomu se chce vyhnout město Ostrava. Nyní na této cestě udělalo důležitý krok. Od počátku dubna budou moci motoristé odstavit auto na dvou záchytných parkovištích na okraji města za výhodnou cenu a do centra pak pokračovat MHD. Na začátek vybrala společnost Koordinátor ODIS, která systém připravila, parkovací dům Koma u svinovského nádraží, které je výhodné pro motoristy přijíždějící od Hrabyně a Klimkovic, a parkoviště v prostoru hlavního nádraží v Přívoze. To by sloužilo řidičům ze směru od Hlučína a Bohumína. Každé z parkovišť má zhruba sto stání.

„Jsme si vědomi toho, že ani jedno ze stávajících parkovišť není ideální, ale museli jsme využít toho, co je. V této první fázi se nebude žádné parkoviště stavět,“ uvedl Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS. Parkovací dům Koma totiž není v bezprostřední blízkosti zastávky městské hromadné dopravy, parkoviště u hlavního nádraží zase není tak úplně na trase přijíždějících motoristů. Celoměsíční parkování přijde řidiče na dvě stě korun, musejí se ale prokázat časovým kuponem ODIS alespoň pro jednu zónu hromadné dopravy v Ostravě.

„Lidé mohou měsíčně ušetřit až pět set korun,“ vyčíslil Stejskal. Parkování v centru totiž vyjde měsíčně na jeden tisíc až patnáct set korun plus náklady za projetý benzin.

Záchytná parkoviště v Česku zatím fungují jen v Praze, kde mohou motoristé auto odstavit na šestnácti místech. Za celodenní parkování tam zaplatí deset korun, bohužel jsou ale místa většinou obsazená. Pilotní projekt Park&Ride&ODIS v Ostravě bude vyhodnocen na konci roku. „Máme vytipovány lokality, kde bychom mohli postavit další záchytné parkoviště. Čekáme ale na to, jak se systém osvědčí,“ uvedl Richard Adámek z odboru dopravy ostravského magistrátu. Záchytná parkoviště za zvýhodněnou cenu nebudou fungovat mezi jednou a čtvrtou hodinou ranní, aby ho nemohli zneužívat lidé z blízkého okolí. Auta, která tam v tuto dobu zůstanou zaparkována, zaplatí běžný tarif, tedy patnáct až dvacet korun za hodinu. V rámci pilotního projektu nebude město parkovacím domům nic doplácet, i když za běžných podmínek je tam parkování několikanásobně dražší. Například parkovací dům Koma si účtuje dva tisíce korun měsíčně.