„Je to hyenismus,“ zlobí se otec jednoho ze zraněných pasažérů páteční čelní srážky tramvají v Ostravě. A míní tím fakt, že účastníci nehody, kteří byli po srážce ošetřeni na pohotovostech v nemocnicích, museli zaplatit devadesátikorunový poplatek. „Mého syna odvezla sanitka na ošetření, měl pohmožděniny a naražená žebra, a hned musel zaplatit devadesát korun. To je podle mě sprosté,“ říká Lubomír Janalík z ostravského městského obvodu Pustkovec.
Podle mluvčího ministerstva zdravotnictví Tomáše Cikrta je z pohledu zdravotní péče vybírání poplatku i za takových okolností v pořádku. „Chápu, že to v té situaci lidé cítí nepatřičně. Oni to nezavinili, a ještě mají platit. Ale takhle je to nastavené a jediným cílem regulačních poplatků je chránit balík veřejných peněz. Je to spravedlivý systém,“ brání poplatky Cikrt.
Poplatky by měly přispět podle Cikrta ke zkvalitnění zdravotní péče a omezit její zneužívání. „Tím, že bude v systému dost peněz, se lidé mohou spolehnout, že kdykoliv se stane taková nehoda, dostanou moderní léky, budou vyšetřeni moderními přístroji, dostanou co nejlepší ošetření,“ tvrdí.
Lidé mohou devadesátikorunový poplatek, ale i poplatky, které zaplatí za pobyt v nemocnici, zahrnout do celkové škody, která jim vznikla, a žádat o jejich náhradu dopravní podnik. „Mohou žádat i o bolestné nebo o náhradu za to, že nemohli chodit do zaměstnání, protože leželi v nemocnici a přišli o výplatu,“ říká Cikrt.
Dopravní podnik Ostrava oznámil, že je připraven všechny cestující i rodinné příslušníky obětí srážky tramvají finančně odškodnit. „V současné době probíhá ve spolupráci s policií shromažďování a identifikace všech poškozených. Zároveň se smluvní pojišťovnou analyzujeme konkrétní způsoby finančního vyrovnání s jednotlivými poškozenými. O jeho způsobu a postupu je vyrozumíme písemně,“ informoval mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht. Informace k odškodnění mohou lidé získat i na telefonním čísle 597 401 574.