„Z našeho pohledu jsou nová opatření určitě dostačující, ale v každém případě budeme rádi, když bude co nejdříve na trati opravdu moderní zabezpečovací systém,“ konstatoval Petr Maikranz, ředitel Drážní inspekce Územního inspektorátu Ostrava. Nová organizační opatření spočívají v tom, že se řidiči tramvají musejí předtím, než vjedou na jednokolejný úsek, vždy hlásit dispečerovi. Ten jim další pokračování jízdy do jednokolejného úseku povoluje.

Mezi technické novinky na trati patří výstražná světla. „A to jak v prostoru obratiště v Zátiší a Vřesinské, tak v obou výhybnách ve Vřesině a Dolní Lhotě, kde se tramvaje kříží. Oranžová záblesková světla budou řidičům připomínat, že se musejí ohlásit dispečerovi,“ uvedl Zdeněk Neusar, mluvčí Drážní inspekce, se kterou dopravní podnik nová opatření na trati konzultuje. Před průjezdem trati řidič výstražné světlo dálkovým ovládáním vypne, to po třiceti sekundách opět naskočí. Nová opatření nemají vliv na odjezdy spojů. „Jízdní řád na trati zůstává stejný,“ potvrdil mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Místem srážky, které připomínají plyšové hračky, květiny a svíčky u sloupu vedle kolejí, nově jezdí řidiči maximálně čtyřicetikilo­metrovou rychlostí. Dosavadní povolená rychlost činila šedesát kilometrů v hodině. Při čtyřicítce by totiž řidiči stačili zabrzdit a k nárazu by nedošlo.

Dopravní podnik minulý týden přiznal, že už v minulosti měli řidiči na trati problémy s křížením. Minimálně dva krát za poslední tři roky vyrazily tramvaje na jednokolejnou trať proti sobě, pak musel chybující řidič zpět do výhybny couvat. K novým bezpečnostním opatřením však dopravní podnik přistoupil až po tragické nehodě. Blikající výstražná světla na ostravské jednokolejce budou fungovat pouze dočasně, než tam dopravní podnik zavede opravdu moderní zabezpečovací zařízení. „Plnohodnotné zabezpečovací zařízení nebezpečí selhání lidského faktoru prakticky vyloučí. Věříme, že zhruba do půl roku ho budeme mít namontované,“ uvedl Albrecht.

Příčinou nedávné dopravní nehody na jednokolejné trati z Ostravy-Poruby do Zátiší bylo pravděpodobně selhání jednoho z řidičů. Čtyřiadvacetiletý tramvaják nepočkal na křížení a vjel na trať v době, kdy proti němu mířila další souprava. V nepřehledném úseku trati už řidiči srážce nezabránili, ačkoliv oba začali okamžitě brzdit.