Slavnostním přestřižením pásky včera dopoledne oficiálně skončila rekonstrukce Českobratrské ulice. Ta má do budoucna především usnadnit dopravní napojení centra Ostravy na budovanou dálnici D 47. Nyní dokončená oprava tepny, která spolkla lehce přes tři sta milionů korun, a která trvala bezmála dva roky, ale neznamená, že by bylo dílo hotovo úplně. Stále totiž ještě zbývá dobudovat druhý most, aby se stala celá „nová“ Českobratrská čtyřpruhovou silnicí.

Českobratrská teď čeká na druhý most

„Hotové už jsou projektová příprava takzvaného jižního mostu i územní řízení. Vše je tedy nachystáno tak, aby v příštím roce mohla začít jeho výstavba. Dokončen by pak mohl být v roce 2011,“ vysvětlil náměstek moravskoslezského hejtmana pro oblast dopravy Pavol Lukša (KDU-ČSL) s tím, že po dokončení druhého mostu se definitivně projeví celé kouzlo nyní zprovozněného úseku, který však už tak přivádí řidiče do centra města pohodlněji než dříve.

Ne všichni ale vidí Českobratrskou jen v pozitivním světle. Po celou dobu rekonstrukce, kterou se podařilo realizovat za zachování poměrně plynulého provozu ve městě, se pravidelně ozývaly hlasy, které „dálnici do centra“ kritizovaly. A ty bude po včerejším zprovoznění bezesporu slyšet i nadále. „Je to nešvar. Tato tepna, po které budou projíždět všechna auta, znehodnocuje centrum města. A až přibudou ty další dva pruhy, tak to bude úplná katastrofa. Vždyť se to tady zadusí,“ hořekoval včera muž, který pozoroval rušný provoz na křižovatce ulic Českobratrské a Nádražní.

Podle primátora Ostravy Petra Kajnara (ČSSD) však auta centrum nezaplaví. „Magistrát města se musí snažit o to, aby přitáhl i takové soukromé investory, kteří budou stavět záchytná parkoviště, aby lidé nejezdili za každou cenu vozidlem až do centra,“ sdělil k této problematice Deníku Kajnar, a dále pak přiblížil další výhodu rekonstruované Českobratrské.

„Kromě napojení centra na dálnici je přínosná samotná konstrukce nového mostu, která je delší, než byla ta původní. To totiž umožní, že pod mostem bude možné vést prodlouženou ulici Porážkovou, která napojí Novou Karolinu až na oblast Přívozu,“ dodal primátor. Kajnarem zmiňovaný starý most se pak v těchto dnech začne bourat. „Demolice by měla trvat do konce června,“ uvedl závěrem Tomáš Vítek, generální ředitel společnosti ODS-Dopravní stavby Ostrava, která rekonstrukci Českobratrské prováděla.

MARTIN PLEVA

Práce na Českobratrské pokračují

Poslední úpravy chodníků a celého terénu, doladění dopravního značení. Tak to vypadalo o víkendu na zrekonstruovaném úseku Českobratrské ulice v centru Ostravy. Ode dneška už nová komunikace bude sloužit řidičům, o půldruhého měsíce dříve než bylo plánováno. „Pro nás celá zakázka skončí až těsně před prázdninami. Do té doby nás čeká ještě demolice dosavadního, více než sedmdesát let starého mostu včetně přilehlých komunikací,“ řekl generální ředitel společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, která má rekonstrukci Českobratrské na starosti, Tomáš Vítek. Starý, jednadvacet metrů dlouhý a přes šestnáct metrů široký most nahradí nová severní mostní estakáda, vedoucí přes železniční trať v ulici Českobratrské, o délce 240 metrů a šířce zhruba dvanácti metrů, a nové rozšířené 560 metrů dlouhé pozemní komunikace.
„Rekonstrukce Českobratrské ulice probíhala za plného provozu a kromě výstavby mostu a rekonstrukce silnice bylo potřeba provést také mnoho dalších prací. Museli jsme demolovat antikvariát na rohu Českobratrské a Nádražní ulice, zajistit přeložky kanalizace, vodovodu, plynovodu, elektro a sdělovacích kabelů, trolejového vedení, vybudovat opěrnou zeď, chodníky a schodiště, položit zámkovou dlažbu na ploše 6219 metrů čtverečních a postavit protihluková opatření. Jen pro představu, na osmi stech metrech silnice jsme položili devatenáct tisíc metrů čtverečních asfaltu,“ popsal vrchní stavbyvedoucí Bohdan Pernica.
S výstavbou severní mostní estakády začaly ODS – Dopravní stavby Ostrava v srpnu 2006, od loňského září byla ve zcela novém profilu zprovozněna křižovatka ulic Varenské a Hornopolní a 30. června bude tato první část rekonstrukce ulice Českobratrské zcela ukončena. Nový kabát Českobratrské přišel na 309 milionů korun. Větší část zaplatí Moravskoslezský kraj, který jako vlastník komunikace získal na projekt také příspěvek z Evropské unie. Město Ostrava pak přispělo ze svého rozpočtu částkou mírně převyšující sedmdesát milionů korun. Gordického dopravního uzlu se Ostrava zbaví až po dokončení druhé etapy rekonstrukce Českobratrské ulice. To se bude stavět jižní mostní estakáda, která rozšíří most přes železniční trať na čtyřpruhový. Zároveň se Českobratrská ulice napojí na Místeckou ulici prostřednictvím jednoramenné rampy ze severního mostu.

MIRKA CHLEBOUNOVÁ