Pak už jsou vidět kupy uhlí a železniční vlečka, za kterou se tyčí halda. V zachovalejších budovách areálu sídlí několik firem, například stolařství, zámečnictví či autoopravna. „Kdysi tudy vedla lanová dráha, kterou se ze šachty na haldu vyvážela hlušina,“ ukazuje zaměstnanec společnosti, která tam prodává uhlí. Halda i po letech, kdy šachta není v provozu, stále prohořívá.
Právě v tomto areálu má sdružení Čistá Ostrava vybudovat mezisklad paliva pocházejícího z těžby kalů v olejových lagunách bývalého podniku Ostramo. Odpad z lagun smíchaný s vápnem a uhlím se sem bude vozit po železnici, skladovat a v případě potřeby ještě domíchávat s energetickým uhlím. Vzniklá směs se má spalovat například v dětmarovické elektrárně.
„O tom nic nevím,“ říká Hana Jankovová, mladá maminka, která žije v bytovém domě jen asi tři sta metrů od železniční vlečky. Od areálu bývalého dolu odděluje několik bytových domů jen rušná Orlovská ulice. „Žije se tu ale hrozně, práší se tu, s kočárkem tu není kam jít,“ postěžovala si Jankovová. „Takový mezisklad zdejšímu životnímu prostředí určitě nepřidá,“ dodává.
„Jde to tu od desíti k pěti,“ přidává se další obyvatelka Heřmanic, která ale nechce zveřejnit své jméno. „Žiju tady už pětatřicet let, nejdříve tady škodila chemička a smrděly kaly, které sem vozily. Teď zase vymysleli, že sem z Mariánských Hor přestěhují laguny,“ zlobí se.
Právě tento týden ve čtvrtek se k záměru postavit v Heřmanicích mezisklad sejdou na mimořádném jednání zastupitelé Slezské Ostravy. Stavbu zatím odmítají, i když má být pouze dočasná. Do konce roku 2010 by se páchnoucí obsah lagun na Fifejdách měl odtěžit a palivo z nich vyrobené spotřebovat. Plocha pro skladování a míchání paliva v Heřmanicích bude po ukončení provozu osázena stromy.
Na čtvrteční zasedání mají přijít i zástupci sdružení Čistá Ostrava, které má státní zakázku likvidace lagun na starosti. „Obavy z vlivů na zdraví a pohodu obyvatelstva nejsou nutné,“ ujišťuje Alena Orlíková ze sdružení. Domíchávání uhlí do paliva bude probíhat v kryté hale na vodohospodářsky zabezpečené ploše.
„Lokalizace je zvolena u manipulačního kolejiště vlečky OKD Doprava, a to právě s ohledem na to, aby obyvatelstvo Ostravy bylo odstraňováním staré ekologické zátěže dotčeno co nejméně, a aby byla dodržena zásada přepravy paliva výhradně po dráze, což byl požadavek Ostravy,“ vysvětluje Orlíková.