V červnu se počet lidí, kterým budou dávky částečně vydávány formou poukázek, rozroste na zhruba 160. „Na hodnocení kladů i záporů je ještě příliš brzo. První reakce klientů, kteří obdrželi poukázky, jsou však spíše záporné. Při vyplácení se často lidé chovali velmi hrubě,“ uvedla Jana Glogarová, vedoucí Odboru péče o občany porubské radnice.

Porubský starosta Miroslav Novák slibuje, že rád přijme všechny stěžovatele, kteří tento systém považují za diskriminační. „Vysvětlím jim, že vyhýbat se práci se v našem obvodě nevyplácí. Dnes totiž mohou ti, kdo chtějí, práci najít. Lidí, které omezuje například zdravotní omezení, se poukázky netýkají,“ doplnil starosta.

Posouzení poměru výplaty dávek v penězích a poukázkách v hodnotě padesáti korun je u každého klienta v Porubě individuální. Vše hodnotí sociální pracovnice, která klienta zná. „Poukázky jsou poskytovány těm, kdo dlouhodobě pobírají příspěvek na živobytí a odmítají aktivní přístup ke zlepšení svého postavení, případně současný systém zneužívají,“ vysvětlil tajemník porubského úřadu Václav Bukovský.

Za poukázky si mohou klienti nakoupit potraviny, oblečení a hygienické potřeby. Příjemci poukázek Ticket Service mohou vyměnit kupony v síti vybraných obchodů, například Albert, Tesco, Hruška, Masocentrum, Rossmann za určitý druh zboží. Alkohol ani cigarety však za poukázky nedostanou.

„Platba poukázkami v obchodech je zpětně monitorována a hodnocena. Zavedení tohoto systému by mohlo snížit zájem o čerpání sociální podpory u žadatelů, kteří jsou už předem rozhodnuti využít finanční prostředky při hře na výherních automatech nebo na nákup alkoholu a cigaret,“ dodala mluvčí Poruby Petra Špornová.

Každým rokem rozdělí porubský úřad mezi zhruba 1,2 tisíce klientů v takzvané hmotné nouzi přes 64 milionů korun.