Již dnes vede krajem téměř dva a půl tisíce kilometrů cyklotras od náročných horských terénů až po rovinaté úseky, což jej řadí na druhé místo v republice. Další cyklostezky a cyklotrasy jsou značeny individuálně. Na své si tu přijdou rekreační jezdci a rodiny s dětmi až po nejnáročnější sportovce.

„Nové cyklostezky rostou jako houby po dešti. Přitom ještě před patnácti lety u nás nebyl vyznačen ani kilometr cyklotras,“ tvrdí Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu. Cyklostezky vznikají i za pomoci evropských dotací za unijní peníze. Již před třemi lety se všechny moravské kraje – Jihomoravský, Moravskoslezský, Zlínský a Olomoucký – dohodly na společném projektu Na kole celou Moravou a Slezskem, který by měl přispět k dalšímu zlepšování služeb pro cyklisty.

Do Beskyd a Jeseníků cyklobusem

Příznivci cykloturistiky mohou již několik let využívat cyklobusy s přepravou kol, které spojují Ostravu a další města s oblíbenými turistickými místy v Beskydech a Jeseníkách, aniž by se museli namáhavě proplétat hustým silničním provozem. Rovněž na Hlučínsko a Opavsko směřují denně z Ostravska stovky cyklistů. Především o víkendu a o prázdninách se tak mnohé silnice mění doslova v cyklodálnice.

Ostravou však už druhým rokem nejezdí oblíbená cyklotramvaj, díky níž se mohli vyhnout hustému provozu ve městě. V Ostravě by mělo přibýt během tří let dalších 160 kilometrů cyklotras. Cyklisté by tu pak měli k dispozici 330 kilometrů komunikací. I dnes už však tudy vedou trasy, kde si mohou milovníci cykloturistiky a pamětihodností udělat výlet, který jim přinese zábavu a zdravý pohyb.

Cyklostezky za unijní peníze

Stále však chybí trasa podél řeky Ostravice, která je ideální pro cykloturistiku a měla propojit Ostravu s Beskydami. Na její dokončení si budou muset cyklisté ještě nejméně tři roky počkat. „V současné době je hotový investiční záměr a připravuje se vyhlášení veřejné zakázky na zhotovitele dokumentace pro územní rozhodnutí. Ta by mohla být ještě letos, záleží však na majetkoprávních záležitostech,“ uvedla mluvčí magistrátu Andrea Vojkovská. V roce 2009 by měla být dotažena projektová příprava a zahájena realizace. Ukončení se předpokládá v roce 2011. „Samotné trasy cyklostezky se skládají z několika dílčích úseků, které navazují na ostatní akce v rámci Revitalizace Ostravice, a tudíž se může zdát realizační doba poměrně dlouhá,“ vysvětluje mluvčí.

Vybudování cyklostezky je rovněž finančně značně náročné. „Jen úsek Slezskoostravský hrad – Koblovský most si vyžádá náklady 86 milionů korun, odtud po Hornické muzeum na Landeku 12 milionů a úsek Slezskoostravský hrad – Hrabová dalších 20 milionů korun. V souhrnu tak dosáhnu náklady 118 milionů korun. Z této částky by měla by měla 92 procent zaplatit Evropská unie, zbytek město,“ tvrdí Vojkovská.

Další připravovaná hlavní cyklistická tepna povede podél Odry. Obě se pak setkají u Hornického muzea v Ostravě-Petřkovicích.

S kolem kolem Ostravy

Ostravský informační servis nabízí zájemcům o cykloturistiku průvodce S kolem kolem Ostravy, v němž najdou téměř dvě desítky dobře zpracovaných map a tras, které vedou kolem nejzajímavějších míst Ostravy a blízkého okolí. Vyznavači cyklistiky tak mohou vyrazit například Za pohádkovým světem, Za indiány do indiánského městečka, vydat se na romantickou nenáročnou trasu podél rybníků či navázat na nedalekou trasu Chráněnou krajinou Poodří. Jedna z nejzajímavějších tras vede kolem industriálních památek. Leží na ní bývalé šachty přeměněné na hornické rezervace, ale také dnes už částečně nefunkční areály hutí a vysokých pecí.

Ven z města může cyklista vyrazit na lázeňskou trasu do blízkých lázní Klimkovic či Darkova na Karvinsku, nebo do nedalekých zámků. Častým cílem bývají i vodní nádrže Žermanice, Těrlicko, kde se provozují vodní sporty.