Co je pro řidiče v dnešní době největší výhra? Když vlastní garáž. Najít volné místo na veřejných parkovištích je totiž čím dál větší problém.

„Vracím se z práce často domů až po osmé hodině večerní. To pak jezdím mezi paneláky klidně i půl hodiny, než najdu nějaké volné místečko. Většinou to navíc musím řešit tak, že zastavím na nějakém zákazu nebo třeba částečně na chodníku, protože jinak to prostě nejde,“ zoufá si na špatnou situaci s parkováním mladý podnikatel z Ostravy-Dubiny, který nechtěl zveřejnit své jméno.

Strážníci jsou podle něj většinou k parkování na nevyhrazených místech tolerantní. „Asi nás řidiče chápou,“ myslí si tento muž, který přesto občas lísteček s pokutou za stěračem najde. „Někteří lidé zkrátka nemají nic jiného na práci, než že sedí v okně, a když vidí špatně zaparkované auto, tak hned přivolají policisty. Rozumím tomu, že ti pak samozřejmě musejí pokutu dát, nevím ale, proč to dělají ti lidé,“ dodává nespokojený řidič.

Pracuje se na zlepšení

Radnice obvodu Ostrava-Jih dobře ví, že si občané stěžují na nedostatek parkovacích míst. Současně si však podle vyjádření Michaela Kuttyho, mluvčího této městské části, lidé stěžují, když chce radnice vybudovat parkoviště na úkor zeleně. „Postupně se budují nová parkovací místa. Například na Lumírově ulici je v plánu rozšíření stávajících parkovacích ploch. Na ulici Šeříkové dojde k výstavbě nového parkoviště se zhruba sto padesáti místy k stání. Na Dubině se pak třeba připravuje využití bývalé tramvajové smyčky v lokalitě ulice M. Fialy,“ říká k tématu Deníku Michael Kutty.

Jsou ale i další kroky, které by měly problematickou situaci napravit. Někde by podle Kutty pomohlo zjednosměrnění ulic, jinde kupříkladu odstranění parkovacích ostrůvků nebo částečná stání na chodnících.

Parkoviště nad zemí i pod zemí

Obdobně situaci s parkováním vnímají i v další velké ostravské městské části – Porubě. „S nedostatkem parkovacích míst se potýkají téměř ve všech evropských městech a Poruba není výjimkou. Obvod usiluje o zlepšení této situace rekonstrukcemi současných parkovacích stání a budováním nových míst,“ přidává stanovisko tohoto obvodu mluvčí porubské radnice Petra Špornová.

Od roku 2003 až po současnost bylo podle jejích dalších slov v Porubě zrekonstruováno a vybudováno více než dva tisíce stání pro osobní automobily. Obvod se také zabývá přípravou výstavby ekologických vícepodlažních parkovacích domů. V současné době pracuje investor i na přípravných a projektových pracích na výstavbu víceúrovňového podzemního parkoviště.

„V Porubě byla před nedávnem dokončena rekonstrukce Alšovy ulice, kde přibylo čtyřicet nových podélných parkovacích stání včetně dvou míst pro osoby ZTP. Úpravou prošly i chodníky, vozovka a kontejnerová stání,“ doplňuje informace k tématu porubský starosta Miroslav Novák.

Pomůže celoměstská koncepce parkování?

Rostoucí problém s parkováním vnímá v neposlední řadě i starosta obvodu Moravská Ostrava a Přívoz Miroslav Svozil. „V naší městské části je určitě potřeba více parkovacích míst. Možností vedoucí ke zlepšení je příchod privátních investorů, kteří musejí povinně budovat v rámci svých staveb podzemní stání. My sami řešíme tuto problematiku při regeneraci sídlišť. Dokážu si ale samozřejmě představit také vznik několika parkovacích domů v našem obvodu. To by ale měla být záležitost, kterou se bude zabývat město,“ doplňuje svůj pohled na problematiku starosta Svozil.

Magistrát města si podle mluvčí Andrey Vojkovské rovněž uvědomuje, že poptávka po parkovacích místech v centru převyšuje nabídku, a hledá proto řešení této situace. „Jednou z cest, jak systémově řešit problematiku statické dopravy, je nutnost přijmout celoměstskou koncepci parkování. Ta je v současnosti rozpracovaná. Je už také znám vítěz výběrového řízení, který by měl do konce letošního října městu předložit návrh způsobu, jak dále vybrat ideálního budoucího provozovatele, případně organizátora parkování vozidel ve městě,“ dodává Vojkovská.

Záchytná parkoviště nelákají

Od počátku dubna mají motoristé přijíždějící do Ostravy možnost odstavit své auto na dvou záchytných parkovištích na okraji města a do centra pak pokračovat MHD. Celoměsíční parkování přijde řidiče na dvě stě korun, musejí se ale prokázat časovým kuponem ODIS alespoň pro jednu zónu hromadné dopravy v Ostravě. Pilotní projekt Park&Ride&ODIS v Ostravě ale zatím centru města od automobilů nepomohl – téměř dva měsíce po jeho zavedení si místo v prostoru hlavního nádraží v Přívoze nebo v parkovacím domě Koma u svinovského nádraží nezaplatil ani jeden motorista.