Nejprve jsme nakupovali na kartu ve větších obchodech, Například v Tesku, Intersparu i u benzinové pumpy JET v Muglinově mají provozovny vybaveny čipovými terminály. Proto by ani zkušený padělatel podpisů neuspěl, pokud by neznal PIN. Takže jsme si vyzkoušeli několikrát klasické kolečko: zasuňte kartu do čtečky, potvrďte platbu, zadejte PIN, potvrďte. V některých prodejnách už ani pokladní kartu zákazníka nebrala do rukou, jen mu podala čipový terminál.

Dagmar Plachá z firemní komunikace České spořitelny uvedla, že velká část klientů tohoto finančního ústavu má už elektronické karty, ze kterých se údaje načítají z magnetického proužku na kartě, případně má karty čipové. „Všechny platební karty, které v současné době vydáváme, už jsou čipové. Výjimkou jsou karty Maestro,“ vysvětlila Plachá. Dodala však, že i klienti s novými čipovými kartami se ještě mohou setkat s obchodníkem, který ještě nepoužívá čipový terminál. „Pak nezadávají PIN, ale potvrzují transakci podpisem. Pokud má případně obchodník pochybnosti o pravosti podpisu, je jeho povinností vyzvat klienta k předložení průkazu totožnosti, vysvětlila dále Plachá.

Zda to tak funguje, jsme vyzkoušeli u benzinové pumpy v Muglinově. Načepovali jsme benzín zhruba za pětistovku a za sympatickou čerpadlářkou vysíláme figurantku, aby zaplatila kartou, která byla vydána na mužské jméno. Zatím pořád ještě nevíme, zda u této pumpy budou chtít PIN, nebo podpis vlastníka karty.

„Tak to budete muset zavolat manžela, nebo přítele, zkrátka toho, komu ta karta patří,“ vysvětluje rezolutně čerpadlářka figurantce, když chce kartou zaplatit a podepsat se na účtenku.

Pozorní jsou také v prodejně elektro v centru Ostravy nedaleko takzvaného Kuřího rynku. „Ta karta je ale na mužské jméno,“ říká figurantce pracovnice prodejny. I tentokrát se musí na paragon zvěčnit majitel karty. Obdobné je to i v další prodejně pro kutily, zahrádkáře a řemeslníky. Pozorná prodavačka trvá na tom, že podepsat se musí sám vlastník karty, i když v rukou drží v té době těžký nákup. Ani tady neumožňují figurantce, aby se na účtenku podepsala ona. I když dvojice dává jednoznačně najevo, že patříme k sobě. Žena za pokladnou trvá nekompromisně na tom, že účtenku musí podepsat majitel karty.

Podle Dagmar Plaché se Česká spořitelna s případy zneužití platebních karet setkává. „Je důležité, aby klient okamžitě poté, co zjistí ztrátu nebo odcizení, platební kartu okamžitě zablokoval. Česká spořitelna ručí za neoprávněné transakce ztracenou nebo odcizenou platební kartou částku přesahující 4,5 tisíce korun ve lhůtě osmačtyřicet hodin před blokací karty. Pro případy zneužití platební karty se lze i pojistit. Takové pojištění pak zahrnuje i transakce s použitím PIN a vztahuje se, mimo neoprávněných karetních operací, také na odcizení hotovosti, dokumentů, klíčů, zneužití odcizeného mobilního telefonu i na náklady spojené s pořízením telefonu nového,“ doplnila Plachá.