„Pozměněný jízdní řád je pro nás cestující zcela nevyhovující, neboť došlo k vyrušení důležitých časových spojů a posunutí jízdních linek. Časy odjezdů nevyhovují pracujícím a školákům, neboť linky nenavazují včas na ostatní spoje dojíždějících do centra města nebo z něj,“ argumentuje obyvatelka Vřesiny Jitka Mrázková.

A přidává i další důvod k nespokojenosti. „Hlavně v ranních a odpoledních hodinách dochází k přeplnění tramvaje. Minulý týden jsem jela ráno k lékaři a málem jsem se do tramvaje nevešla,“ dodává Mrázková. V petici, kterou s několika dalšími nespokojenými cestujícími připravuje, chce také poukázat na to, že byla prodloužena jízdní doba tramvaje. A to se může prodražit cestujícím s časovými jízdenkami.

Změnu jízdního řádu, už druhou od dubnové tragické srážky tramvají, kterou nepřežili tři lidé, si vyžádala nová bezpečnostní opatření na trati. Dopravní podnik je zavedl po upozornění jednoho z cestujících hlavně v místech, kde se trať kříží se silnicí a není tam dobrý rozhled. „V několika úsecích jsme snížili traťovou rychlost,“ uvedl tiskový mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht. Tím se jízda v jednom směru prodloužila o čtyři minuty a jízdní řád se musel přizpůsobit novým provozním podmínkám. „Následná optimalizace se projevila ve snížení celkového počtu spojů v pracovní dny o čtyři spoje,“ dodal Albrecht.

Například u přejezdu v Krásném Poli, kde byla dosud povolena šedesátikilometrová rychlost, je nyní přikázána v jednom směru desítka a v druhém je maximální rychlost dvacet kilometrů v hodině. Ke zpomalení jízdy tramvají došlo i u výhybny v Dolní Lhotě. V zatáčce u porubského koupaliště, kde v dubnu k čelní srážce tramvají došlo, došlo ke snížení rychlosti už po nehodě na čtyřicetikilo­metrovou rychlost. Nově musejí řidiči jezdit tímto místem ještě o dvacet kilometrů v hodině pomaleji.

„Ta rychlost je opravdu markantně snížena, ale z důvodu bezpečnosti se teď asi nedá nic jiného dělat. Aby se už nestala taková nehoda a řidiči to stihli ubrzdit,“ říká starostka Vřesiny Jana Holušová.

Problémy s cestováním na jednokolejce by měl definitivně vyřešit až nový moderní zabezpečovací systém, které vyřadí tramvaj z provozu, pokud řidič na trať vyjede neoprávněně. Dopravní podnik Ostrava slíbil, že na trati bude fungovat do konce roku. „Zakázka na dodání zabezpečovacího zařízení je ve fázi vyhlášení výběrového řízení,“ sdělil Albrecht.