Tuto změnu má přinést novela zákona, kterou tento týden schválila Poslanecká sněmovna. Pokud ji podpoří i Senát a podepíše prezident republiky, začne platit od roku 2009. Zda zákon projde Senátem, však není jasné. Mezi senátory je totiž řada starostů, kteří se k návrhu stavějí spíše skepticky.

Řada obcí do pořízení zejména laserových radarů investovala v minulých letech miliony korun. Peníze se jim vesměs vrátily v podobě vybraných pokut, směřujících do obecních pokladen. A právě to se nelíbilo některým zákonodárcům, kteří tvrdili, že si města tímto způsobem plní své kasy.

„Ano, je pravda, že vybrané pokuty jdou do rozpočtu města, ale rozhodně neplatí, že by naším cílem bylo získat co nejvíce peněz od motoristů. Tím nejhlavnějším je zvýšení bezpečnosti na silnicích,“ uvedla mluvčí ostravské městské policie Vladimíra Kejdová. Její slova potvrdili i zástupci dalších obecních policií.

Ostravští strážníci začali laserový radar za přibližně půl milionu korun používat od konce února loňského roku. Do těchto dnů na pokutách vyinkasovali přes šest a půl milionu korun. Jak zdůraznila Kejdová, v případě honby za penězi by nebylo nic jednoduššího, než si pořídit více radarů. „Touto cestou jsme ale jít nechtěli. Nejde o peníze. Pro naše účely je jeden laserový radar dostačující,“ řekla Kejdová.

U škol a nemocnic

Strážníci přístroj nasazují na frekventovaných místech, kde řidiči často překračují rychlost nebo ohrožují chodce. Jedná se například o okolí škol, zdravotnických zařízení a nebo v husté zástavbě. „Spolupracujeme se starosty jednotlivých městských obvodů, na které se obracejí jejich občané. Lidem vadí, že motoristé pod jejich okny jezdí jako piráti. A my na takové situace reagujeme,“ řekla Kejdová s tím, že v lokalitách, kde strážníci opakovaně nasazují laserové radary, přestupků ubývá.

Pokud nový zákon začne od příštího roku platit, rychlost budou moci měřit pouze příslušníci Policie České republiky. „Otázkou je, zda na to budou mít dostatek sil a prostředků,“ dodala Kejdová.

Jen preventivní

Strážníkům v případě schválení zákona zůstanou jen mobilní preventivní radary. Na nich se projíždějícím motoristům zobrazí jejich aktuální rychlost. Při překročení povoleného limitu o pět kilometrů začne číselný údaje blikat. Měření ale neopravňuje k uložení pokuty. Mobilní radar však eviduje všechny údaje, které jsou posléze vyhodnocovány. Dosavadní praxe byla taková, že pokud strážníci zjistili, že v daném úseku motoristé často překračovali maximální povolenou rychlost, nasadili na stejném místě laserový radar. „Preventivní radar nám zůstane,“ potvrdila Kejdová.

Pokud by novela přece jen začala platit, museli by starostové a primátoři řešit problém, jak naložit s nepotřebnými laserovými radary. Jednou z variant je odprodej či zapůjčení státní policii. „Rozhodnout by o tom musela Rada města Ostravy,“ přiblížila ostravské řešení mluvčí zdejšího magistrátu Andrea Vojkovská, která stejně jako zástupci jiných měst odmítla argumentaci, že radary slouží výhradně k plnění pokladen.