Ta ho trestá za to, že loni nenahlásil, že na jednokolejce linky číslo 5 proti sobě dvakrát vyjely tramvaje v protisměru.

„Pokuta nemá souvislost s tragédií, která se na této lince stala letos 11. dubna,“ upozornil mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. To se na jednokolejné trati čelně střetly dvě tramvaje a zahynuli při tom tři lidé.

Právě při vyšetřování tragické srážky ale vyšly na veřejnost dvě podobné situace z dubna a července loňského roku, které ale neskončily srážkou. Jedna z tramvají vždy vyjela předčasně z výhybny a nepočkala na křížení. Zpět do výhybny musely tramvaje couvat. Dopravní podnik však dvě dřívější události tehdy nenahlásil a řešil to pouze vnitropodnikově. Neusar míní, že kdyby dopravní podnik o mimořádných událostech informoval dříve, mohla inspekce na trati nařídit lepší bezpečnostní opatření a k tragické srážce tak možná nemuselo dojít. Dopravní podnik ale už dříve argumentoval, že o mimořádné události nešlo, protože v obou případech tramvaje jen lehce povyjely z výhybny.

Pokuta ve výši jeden milion korun je nejvyšší, kterou kdy Drážní inspekce podniku zajišťujícímu městskou hromadnou dopravu uložila. „Dosud jsme za menší přestupky ukládali pokuty v řádu tisícikorun,“ podotkl Neusar. Maximální výše pokuty ve správním řízení ale může činit deset milionů korun.

Rozhodnutí o pokutě zatím nenabylo právní moci. „Dopravní podnik má do patnácti dnů od převzetí právo se odvolat,“ dodal Neusar. Tohoto práva hodlá Dopravní podnik Ostrava využít. „Vedení Dopravního podniku Ostrava s předmětným rozhodnutím Drážní inspekce nesouhlasí a rozhodně se v souladu se zákonem proti němu odvolá,“ informoval mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrech.