Každý člověk potřebuje čas od času trochu relaxovat. Někteří volí lebedění doma před televizí, jiní dávají naopak přednost aktivnímu odpočinku. Druzí jmenovaní například v těchto teplých dnech vyrážejí ven na kole, nebo v poslední době také čím dál častěji na kolečkových bruslích.

Je ale v Ostravě dostatek kvalitních tras, které mohou obě skupiny rekreačních sportovců společně využívat? Stezek pro cyklisty pomalu přibývá. Bruslaři ale pláčou nad tím, z jakých materiálů se stavějí. Při jízdě po zámkové dlažbě jim totiž „drkotají zuby“.

„Na našem území jsou postaveny cyklostezky v celkové délce jedenácti kilometrů,“ sdělila k tématu mluvčí porubské radnice Petra Špornová a pokračovala: „Nemáme v plánu další stavbu tras pro bruslaře, mohou totiž využívat stávajících cyklostezek podél ulice Průběžné a Martinovské, které jsou společné i pro chodce. Jejich povrch je betonový a hladký.“

Bruslařům však vadí, že stejně hladký povrch nemá třeba i porubská Hlavní třída nebo další příjemné trasy v Ostravě, které dostaly v poslední době povrch z dlažebních kostek.

„Jediné místo, kde se dá poměrně dobře jezdit na bruslích, jsou Komenského sady v centru. Ty jsou ale bohužel přelidněné. Nechápu, proč všude dávají dlažbu, vždyť to musí být zbytečně drahé,“ posteskl si Jakub Koktan, který jezdí na in-line bruslích už pět let.

„Cesty z dlažby stavíme hned z několika důvodů. Jedním z nich je to, že na nich budou moci lidé jezdit i po několika letech, jsou totiž velmi odolné vůči klimatickým podmínkám. Tím hlavním je však lehká rozebiratelnost a tím pádem lepší přístupnost k inženýrským sítím,“ vysvětlila ještě Špornová.

Cyklistům už ale vadí hrbolatý povrch méně. Naopak jsou rádi, že se jim díky němu nepletou bruslaři pod kola.

„Na kole jezdím, abych si udržel dobrou kondici. V tomto směru mi ideálně vyhovuje cyklostezka vedoucí středem Hlavní třídy v Porubě. Je to jako na Champs Elysées. Až na ty chodce, kteří se občas pletou pod kola. A bruslaři? Ti ať si postaví vlastní areál,“ vyjádřil se rekreační cyklista Pavel Jurečka.

Pozitivní zprávu pak na závěr přinesl Martin Krejčí, ostravský odborník na budování cyklostezek. Nové trasy plánované v krajském městě by podle jeho slov měly vyhovovat oběma skupinám vyznavačů aktivního odpočinku.

„Město počítá s vytvořením nových cest, které budou moci využívat nejen cyklisté. S výstavbou počítáme v příštím roce podél řek Ostravice a Odry. Cesty budou pravděpodobně asfaltové,“ sdělil Martin Krejčí.

JAN ŠIMEČEK