VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kořínek: Chci řešit problémy cestujících

Ostrava - František Kořínek – radou města čerstvě navržený do funkce ředitele ostravského dopravního podniku – v rozhovoru pro Deník říká: Nic podobného jako srážka tramvají ve Vřesině by se už nemělo stát.

23.7.2008 3
SDÍLEJ:

František KořínekFoto: DENÍK/Adolf Horsinka

Rada města Ostravy v úterý na svém zasedání doporučila představenstvu Dopravního podniku Ostrava (DPO) jmenovat novým ředitelem společnosti jejího dosavadního ekonomického náměstka a místopředsedu představenstva Františka Kořínka. Položili jsme mu u této příležitosti několik otázek.

Dopravní podnik je velmi sledovanou firmou. Pokud se skutečně stanete ředitelem, co byste vzkázal občanům Ostravy?

Navrhl bych jim co nejvíce využívat městskou hromadnou dopravu, abychom udělali něco pro čistší Ostravu. Požádal bych je, aby pomohli zkvalitnit činnost DPO tím, že budou posílat dvakrát tolik námětů a stížností než doposud. My jsme schopni problémy řešit, když se o nich dozvíme.

Jaké jsou nejčastější připomínky k fungování městské hromadné dopravy v Ostravě?

Spoje jezdí málo často, řidiči by měli být slušnější, tolerantnější, na každého by měli počkat. Je hodně přestupů, čili nejsou přímé linky z jednoho konce města na druhý. Měli by se zrušit revizoři, tramvaje jsou přeplněné.

To máte odvahu nechat se zahrnout ještě větším počtem kritických připomínek. Jak je budete řešit?

Cestující veřejnost musí pochopit, že rozhodujícím faktorem jsou peníze. Nemůžeme skutečně například vypravovat tramvaje ve dvouminutových intervalech. Přestupy souvisí se zadáním odklonit autobusovou dopravu z centra Ostravy. Myslím si, že je správné, že tam vedení města dává přednost tramvajím a trolejbusům, které nezatěžují životní prostředí. To je důvod, proč je třeba přestoupit z autobusu, který jede z okrajových částí nebo obcí v okolí Ostravy. Myslím si, že to ale stojí za to. Průmysl z centra města zmizel, bylo by škoda zatěžovat si ho výfukovými plyny z autobusů.

Tragédie při srážce tramvají ve Vřesině asi poznamenala důvěru občanů v dopravní podnik.

Byla to hrozná chvíle. Bezpečnost je pro mě nejdůležitějším kritériem práce dopravního podniku. Všechny současné trasy jsou nyní intenzivně prověřovány a bezpečnostní opatření natolik posilňovány, aby se nic podobného už nemohlo stát.

Jaké novinky připravuje DPO?

Chceme pokračovat v trendu zařazování nízkopodlažních vozů. Naším nejbližším cílem je, aby na každé autobusové lince byl alespoň každý druhý spoj nízkopodlažní. Obdobně se o to snažíme u tramvají. Ty se ale neobměňují tak často jako autobusy. Jejich životnost je zhruba 30 až 35 let, autobusy měníme přibližně po 14 letech. Snažíme se, aby alespoň střední články tramvají byly nízkopodlažní. Spolupracujeme s organizacemi zdravotně handicapovaných, řešíme s nimi umístění sedadel, jejich výšku a podobně. Budujeme nájezdní plošiny do autobusů i tramvají.

V jedné známé písničce se zpívá, že „Řidič tvrdý chleba má …“ Je to i Váš názor?

Rozhodně to nemá jednoduché.

Jaký by měl být řidič hromadné dopravy osob?

Měl by být psycholog, měl by být asertivní, měl by umět jednat s lidmi, měl by být pečlivý, dodržovat jízdní řády.

Říkáte, měl by. Jsou vaši řidiči skutečně takoví?

Ruku na srdce, třeba povolání řidiče autobusu ztratilo na prestiži. Sehnat kvalitní lidi je poměrně velký problém. Zkoušeli jsme se rozhlížet také v Polsku, na Slovensku, Ukrajině. Rozhodli jsme se „vychovat“ si řidiče sami. Například v loňském roce jsme si vyškolili ve vlastní autoškole 128 řidičů, pouhých šest hotových jich přišlo „zvenku“. Každý rok řidiči absolvují školení. Vedle bezpečnostních předpisů se věnujeme jejich vystupování, schopnosti komunikovat. Je to běh na dlouhou trať.

Jaký vývoj očekáváte u cen jízdného?

Je třeba si uvědomit, že cena jízdného je věcí města Ostravy. Samozřejmě se dá očekávat jisté pravidelné zvyšování cen s ohledem na nárůst cen pohonných hmot, inflaci. Co se týče jízdenek, připravujeme zahájit jejich prodej prostřednictvím mobilních telefonů pomocí krátkých textových zpráv. Na základě objednávky přijde cestujícímu kód, který je dokladem zaplacení jízdného. Revizor si platnost kódu zjistí čtečkou.

Jak vnímáte vztah řidič MHD a chodec? Jsou chodci hodně neukáznění?

Dá se konstatovat, že ano. Existuje řada přechodů pro chodce, kde chodec má přednost a často se stává, že řidič musí reagovat na poslední chvíli, když tam někdo vejde nebo vběhne. V tu chvíli je ohrožen jak chodec, tak prudkým brzděním cestující uvnitř vozu. Už se zažilo, že chodec má na přechodu přednost. Neplatí to ale pro tramvaje. Jinak řečeno, na přechodu pro chodce má přednost tramvaj. To by byl asi další vzkaz, tentokrát chodcům. Pamatujte prosím na to, že chvíli trvá, než se podaří velké vozidlo jako je autobus nebo tramvaj zastavit.

Jezdíte vy sám městskou hromadnou dopravou?

Vzhledem k tomu, že se musím často přemísťovat do míst, kde by byla přeprava MHD zdlouhavá, je nutné používat auto. Městskou dopravou ale samozřejmě jezdím.

Co Vás přivedlo do DPO?

Zajímavá nabídka přihlásit se do výběrového řízení na ekonomického náměstka. Před tím jsem poznal oblast dobývání uhlí, čtrnáct let jsem pracoval v OKD. Pak v Severomoravské energetice. Prostě mě zajímalo, jak to funguje v dopravě. A samozřejmě jsem chtěl využít svých dosavadních zkušeností.

Zajímáte se třeba na dovolené také o to, čím se zabýváte profesionálně, tedy o městskou hromadnou dopravu?

Určitě ano. Projeli jsme v podstatě celou Evropu. Když srovnám například Řecko, Portugalsko, Španělsko, tak tam je doprava kvalitativně o několik řádů níž než u nás.

Kde podle vás funguje městská hromadná doprava nejlépe?

Z toho, co jsem poznal, tak v Londýně. Například i jednoduchostí zakoupení jízdenek. Třeba před vstupem do metra si zmáčknu tlačítko cílové stanice a vyjede mi jízdenka. Na druhé straně v autobusech stále mají průvodčího.

Anketu k tématu a diskusi najdete ZDE

Autor: Martin Pleva

23.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 14 000 Kč

Mechanici a opraváři osobních automobilů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 15. Poznámka: ZZ - Pracoviště: Lihovarská 1378/11, Ostrava Radvanice, - maximální zručnost i fyzická kondice, - zkušenost s prac. návyky, - možnost vyslání na prac. cestu v rámci firmy, Telefonicky: 9,00 - 15,00h.Osobně: středa 8,00 -11,00h na Serafinova 359/6, Ostrava Kunčice, e-mailem: lhraktiv@seznam.cz. Pracoviště: Lhr aktiv s.r.o., Michálkovická, č.p. 1942, 710 00 Ostrava 10. Informace: Vasyl Chonka, +420 775 405 747.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Ostatní odborní pracovníci ve 17 550 Kč

Ostatní odborní pracovníci v oblasti sociální práce Pracovník/ce v sociálních službách. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17550 kč, mzda max. 18920 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Prosím všechny zájemce, aby nezasílali životopisy e-mailem, ale seznámili se s podmínkami pro přihlášení do výběrového řízení, které jsou uvedeny na webových stránkách městského obvodu (www.moap.cz – sekce radnice – volná pracovní místa – aktuální nabídky volných pracovních míst)., , Jiné výhody: stravenky, příspěvek na PP nebo ŽP, příspěvek na rekreaci, rehabilitaci, sport, 25 dní dovolené, navíc 3 dny pracovního volna z rodinných nebo zdravotních důvodů.. Pracoviště: Statutární město ostrava - městský obvod moravská ostrava a přívoz, náměstí Dr. E. Beneše, č.p. 555, 702 00 Ostrava 2. Informace: Petra Hejsková, +420 599 442 825.

Výroba - Výroba Seřizovači 170 Kč

Seřizovači a obsluha číslicově řízených strojů Seřizovač/ka a obsluha obráběcích CNC strojů (kromě dřevoobráběcích). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 170 kč, mzda max. 190 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: CNC operátor v Ostravě - frézař/soustružník se zaměřením na řídící systém Heidenhain / Siemens Sinumeric - 3 osá horizontální a vertikální centra - znalost úpravy korekcí a práce s měřidly (mikrometr, posuvka, odpich). Materiály - ocel, nerez, tvrdokov, litina., Mzda 170 - 190Kč/hod. Práce na HPP - dlouhodobá spolupráce. Kontakt tel: 774 487 774 nebo email: koordinator@persomont.cz. Pracoviště: Persomont s.r.o., Ke Kamenině, č.p. 453, 711 00 Ostrava 11. Informace: Zdena Mihová, +420 774 487 774.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Lektoři dalšího vzdělávání 17 680 Kč

Lektoři a učitelé jazyků na ostatních školách Lektor/ka turečtiny a angličtiny. Požadované vzdělání: bakalářské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 17680 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ZamK, Pracoviště: Ostrava a blízké okolí (výuka jazyků převážně ve firmách/prosotorách našich klientů), Předem volat na č. 733 582 432 a domluvit si schůzku., , Požadavky:, Praxe ve výuce cizích jazyků min. 1 rok, znalost turečtiny - rodilý mluvčí, znalost angličtiny na úrovni C1 (bude otestováno v průběhu přijímacího pohovoru)., Náplň práce:, Výuka turečtiny a angličtiny převážně ve firemních kurzech (výuka probíha v prostorách našich klientů - firem v Ostravě a okolí) a veřejných kurzech (výuka v prostorách Escholy v Ostravě Porubě) v rozsahu 26 hodin./týdně.. Pracoviště: Eschola, v.o.s., Spartakovců, č.p. 6014, 708 00 Ostrava 8. Informace: Lucie Murycová, +420 733 582 432.


Videosouhrn 22. června 2018

Historicky první jaderná svatba a od císařpána k bolševikům: zhlédněte videa dne

Czech Raildays 2018 v Ostravě, 19. června 2018 v Ostravě. Nová  tramvaj Stadler nOVA.
2 24

Ostrava investuje do MHD miliardy, ve hře jsou i čínské tramvaje

Fotbalová sobota: SFC i Baník hrají na Opavsku. Hrozí střety fanoušků?

Baník v sobotu od 11 hodin hraje přípravný duel s Ružomberkem v Bolaticích. SFC pak od 15 hodin ve zhruba 15 kilometrů vzdáleném Oldřišově změří síly s Vítkovicemi.

Nově vlakem z Bohumína až k polskému Baltu

Už dnes večer vyjede z Bohumína nový přímý vlak Českých drah, který spojí Karvinsko, potažmo celý Moravskoslezský kraj s polskými přímořskými letovisky na Baltu.

Deník přináší pravidelnou přílohu s fotografiemi miminek

Sobotní vydání regionálních Deníků přináší pravidelnou přílohu Moje rodina, která obsahuje fotografie miminek narozených v uplynulých dnech. 

Kráska z Peru, Austrálie nebo Evropy? Vyberte nejhezčí fanynku skupiny C

Fotbalové mistrovství světa v Rusku neprovázejí jen nádherné útočné akce a góly, ale i krásné ženy na tribunách či ve fanzónách. Do konce června vám budeme nabízet nejsympatičtější fanynky týmů z každé skupiny. Můžete hlasovat pro vaši favoritku, vítězky pak postoupí do finále, v němž se „utkají“ o pomyslný titul Miss šampionátu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT