VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kořínek: Chci řešit problémy cestujících

Ostrava - František Kořínek – radou města čerstvě navržený do funkce ředitele ostravského dopravního podniku – v rozhovoru pro Deník říká: Nic podobného jako srážka tramvají ve Vřesině by se už nemělo stát.

23.7.2008 3
SDÍLEJ:

František KořínekFoto: DENÍK/Adolf Horsinka

Rada města Ostravy v úterý na svém zasedání doporučila představenstvu Dopravního podniku Ostrava (DPO) jmenovat novým ředitelem společnosti jejího dosavadního ekonomického náměstka a místopředsedu představenstva Františka Kořínka. Položili jsme mu u této příležitosti několik otázek.

Dopravní podnik je velmi sledovanou firmou. Pokud se skutečně stanete ředitelem, co byste vzkázal občanům Ostravy?

Navrhl bych jim co nejvíce využívat městskou hromadnou dopravu, abychom udělali něco pro čistší Ostravu. Požádal bych je, aby pomohli zkvalitnit činnost DPO tím, že budou posílat dvakrát tolik námětů a stížností než doposud. My jsme schopni problémy řešit, když se o nich dozvíme.

Jaké jsou nejčastější připomínky k fungování městské hromadné dopravy v Ostravě?

Spoje jezdí málo často, řidiči by měli být slušnější, tolerantnější, na každého by měli počkat. Je hodně přestupů, čili nejsou přímé linky z jednoho konce města na druhý. Měli by se zrušit revizoři, tramvaje jsou přeplněné.

To máte odvahu nechat se zahrnout ještě větším počtem kritických připomínek. Jak je budete řešit?

Cestující veřejnost musí pochopit, že rozhodujícím faktorem jsou peníze. Nemůžeme skutečně například vypravovat tramvaje ve dvouminutových intervalech. Přestupy souvisí se zadáním odklonit autobusovou dopravu z centra Ostravy. Myslím si, že je správné, že tam vedení města dává přednost tramvajím a trolejbusům, které nezatěžují životní prostředí. To je důvod, proč je třeba přestoupit z autobusu, který jede z okrajových částí nebo obcí v okolí Ostravy. Myslím si, že to ale stojí za to. Průmysl z centra města zmizel, bylo by škoda zatěžovat si ho výfukovými plyny z autobusů.

Tragédie při srážce tramvají ve Vřesině asi poznamenala důvěru občanů v dopravní podnik.

Byla to hrozná chvíle. Bezpečnost je pro mě nejdůležitějším kritériem práce dopravního podniku. Všechny současné trasy jsou nyní intenzivně prověřovány a bezpečnostní opatření natolik posilňovány, aby se nic podobného už nemohlo stát.

Jaké novinky připravuje DPO?

Chceme pokračovat v trendu zařazování nízkopodlažních vozů. Naším nejbližším cílem je, aby na každé autobusové lince byl alespoň každý druhý spoj nízkopodlažní. Obdobně se o to snažíme u tramvají. Ty se ale neobměňují tak často jako autobusy. Jejich životnost je zhruba 30 až 35 let, autobusy měníme přibližně po 14 letech. Snažíme se, aby alespoň střední články tramvají byly nízkopodlažní. Spolupracujeme s organizacemi zdravotně handicapovaných, řešíme s nimi umístění sedadel, jejich výšku a podobně. Budujeme nájezdní plošiny do autobusů i tramvají.

V jedné známé písničce se zpívá, že „Řidič tvrdý chleba má …“ Je to i Váš názor?

Rozhodně to nemá jednoduché.

Jaký by měl být řidič hromadné dopravy osob?

Měl by být psycholog, měl by být asertivní, měl by umět jednat s lidmi, měl by být pečlivý, dodržovat jízdní řády.

Říkáte, měl by. Jsou vaši řidiči skutečně takoví?

Ruku na srdce, třeba povolání řidiče autobusu ztratilo na prestiži. Sehnat kvalitní lidi je poměrně velký problém. Zkoušeli jsme se rozhlížet také v Polsku, na Slovensku, Ukrajině. Rozhodli jsme se „vychovat“ si řidiče sami. Například v loňském roce jsme si vyškolili ve vlastní autoškole 128 řidičů, pouhých šest hotových jich přišlo „zvenku“. Každý rok řidiči absolvují školení. Vedle bezpečnostních předpisů se věnujeme jejich vystupování, schopnosti komunikovat. Je to běh na dlouhou trať.

Jaký vývoj očekáváte u cen jízdného?

Je třeba si uvědomit, že cena jízdného je věcí města Ostravy. Samozřejmě se dá očekávat jisté pravidelné zvyšování cen s ohledem na nárůst cen pohonných hmot, inflaci. Co se týče jízdenek, připravujeme zahájit jejich prodej prostřednictvím mobilních telefonů pomocí krátkých textových zpráv. Na základě objednávky přijde cestujícímu kód, který je dokladem zaplacení jízdného. Revizor si platnost kódu zjistí čtečkou.

Jak vnímáte vztah řidič MHD a chodec? Jsou chodci hodně neukáznění?

Dá se konstatovat, že ano. Existuje řada přechodů pro chodce, kde chodec má přednost a často se stává, že řidič musí reagovat na poslední chvíli, když tam někdo vejde nebo vběhne. V tu chvíli je ohrožen jak chodec, tak prudkým brzděním cestující uvnitř vozu. Už se zažilo, že chodec má na přechodu přednost. Neplatí to ale pro tramvaje. Jinak řečeno, na přechodu pro chodce má přednost tramvaj. To by byl asi další vzkaz, tentokrát chodcům. Pamatujte prosím na to, že chvíli trvá, než se podaří velké vozidlo jako je autobus nebo tramvaj zastavit.

Jezdíte vy sám městskou hromadnou dopravou?

Vzhledem k tomu, že se musím často přemísťovat do míst, kde by byla přeprava MHD zdlouhavá, je nutné používat auto. Městskou dopravou ale samozřejmě jezdím.

Co Vás přivedlo do DPO?

Zajímavá nabídka přihlásit se do výběrového řízení na ekonomického náměstka. Před tím jsem poznal oblast dobývání uhlí, čtrnáct let jsem pracoval v OKD. Pak v Severomoravské energetice. Prostě mě zajímalo, jak to funguje v dopravě. A samozřejmě jsem chtěl využít svých dosavadních zkušeností.

Zajímáte se třeba na dovolené také o to, čím se zabýváte profesionálně, tedy o městskou hromadnou dopravu?

Určitě ano. Projeli jsme v podstatě celou Evropu. Když srovnám například Řecko, Portugalsko, Španělsko, tak tam je doprava kvalitativně o několik řádů níž než u nás.

Kde podle vás funguje městská hromadná doprava nejlépe?

Z toho, co jsem poznal, tak v Londýně. Například i jednoduchostí zakoupení jízdenek. Třeba před vstupem do metra si zmáčknu tlačítko cílové stanice a vyjede mi jízdenka. Na druhé straně v autobusech stále mají průvodčího.

Anketu k tématu a diskusi najdete ZDE

Autor: Martin Pleva

23.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Videosouhrn Deníku – středa 17. ledna 2018

Vylekaný chmaták a rosomáci pobláznění sněhem: prohlédněte si videa dne

Kandidát na prezidenta ČR Jiří Drahoš se svou manželkou při návštěvě  Moravskoslezského kraje zavítal i semifinále Ligy mistrů Oceláři Třinec – JYP Jyväskylä.
1 9

Jiřího Drahoše při hokejovém zápase v Třinci část publika vypískala

Posila do obrany, stoper Psyché podepsal v Baníku

Příchod další nové tváře ve středu oznámilo vedení Baníku Ostrava. Předposlední tým první fotbalové ligy posiluje Christophe Psyché.

Deník hledá hostesky pro olympijský festival v Ostravě. Přihlaste se!

Spoustu zábavy a sportovního vyžití přinese Olympijský festival, který se uskuteční v termínu od pátku 9. února do neděle 25. února v Ostravar Aréně v Ostravě-Vítkovicích.

Posledním soupeřem Baníku v přípravě bude Slavia

Jak zakončili fotbalový rok 2017, stejně tak i zakončí přípravu na jarní část HET ligy. Fotbalisté Baníku Ostrava poměří v generálce nakonec síly s mistrovskou pražskou Slavií. Atraktivní zápas se bude hrát v sobotu 10. února od 15 hodin na ostravském Městském stadionu.

AKTUALIZOVÁNO

Z Polska vozili léky, z nich vyráběli pervitin, ten vyváželi i do Německa

/FOTOGALERIE/ Dvě organizované skupiny výrobců a distributorů drog zadrželi policisté na Bruntálsku. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>