Rozporuplná statistika se točí kolem vývoje turistického ruchu na severní Moravě a ve Slezsku. Ačkoliv tento region navštěvuje čím dál více cizinců, v žebříčků všech čtrnácti krajů je v tomto ohledu ten moravskoslezský stále až na chvostu tabulky. „Cestovnímu ruchu v Moravskoslezském kraji se, co se týče zahraničních hostů, nedaří. Loni sice zaznamenal nárůst o více než sedmnáct procent návštěvníků z ciziny, znamená to ale pro něj v rámci všech krajů až jedenácté místo,“ sdělil Deníku Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).

Lépe si podle Okamury stojí zdejší kraj v pohledu na čísla týkající se domácích turistů. Jejich počet sice v loňském roce narostl naopak o pouhá tři procenta, z celorepublikového pohledu jsou však oblasti Beskydska a Jesenicka dokonce čtvrté nejnavštěvovanější.

„To je výborné umístění. Dokonce i Praha láká domácí turisty méně, je v celkovém pořadí až sedmá,“ konstatoval dále mluvčí AČCKA. Podle jeho mínění by měl kraj co nejdříve výrazně zapracovat na tom, aby přilákal i hosty, kteří zrovna neholdují lyžování, kolům nebo turistice.

„Turisté jdou dnes za zážitky. Tento kraj by měl v tomto duchu více využít svých unikátů, kterými jsou průmyslové památky. Například prohlídka dolu musí probíhat interaktivně. Návštěvník dostane helmu, ,špinavé‘ hornické oblečení, sjede výtahem dolů, bude moci si kopnout do uhlí, nahoře pak na něj třeba bude čekat chlapská svačina. Hodně populární je také takzvaná gastronomická turistika. Je proto třeba více popularizovat regionální speciality a prezentovat je v netradičních formách,“ vysvětlil Okamura s tím, že když bude takových atrakcí více, turisti se jen pohrnou.

Mezery v poskytování služeb turistům vidí i náměstek moravskoslezského hejtmana Pavel Drobil. Zapracovat na zlepšení této situace ale podle něj musí podnikatelská sféra. Úloha krajského úřadu spočívá právě v následném zajištění propagace regionu. „Každoročně se velice aktivně prezentujeme na veletrzích cestovního ruchu. Rozjeli jsme propagační kampaň zaměřenou na zdejší i zahraniční návštěvníky, která se setkává s pozitivními ohlasy. Snažíme se dát najevo, že tento region má co nabídnout. A nejsou to jen hory, ale i historické a technické památky či zdejší stále nedostatečně oceněné lázeňství,“ vyjádřil se k tématu náměstek Drobil.

Cizinci se nehrnou, Češi zatím ano

Moravskoslezský kraj přilákal v loňském roce 137 tisíc zahraničních turistů. To je meziroční nárůst o 17,4 procenta. V pořadí všech čtrnácti krajů to ale znamená až jedenácté místo. Domácích návštěvníků loni zavítalo na severní Moravu a Slezsko 523 tisíc. Jde o tříprocentní meziroční nárůst. Kraj se v tomto ohledu umístil na výborném čtvrtém místě, když před ním na pomyslných stupních vítězů stanuli jižní Morava, jižní Čechy a díky Krkonoším ještě i Královohradecký kraj. Naopak Praha je se 473 tisíci tuzemských turistů v pořadí až na sedmém místě.