Speciální tým policejních vyšetřovatelů, který dostal jméno Komenius, nyní intenzivně pátrá po tom, co způsobilo páteční tragické vlakové neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, jež si vyžádalo sedm obětí.

K jeho závěrům je však zatím daleko. Mezitím se objevují spekulace, že dělníci, kteří na stavbě mostu pracovali, mohli být opilí. To ale Deníku popřel Miroslav Kovalík, ředitel ostravského závodu společnosti Bögl a Krýsl, jež jako subdodavatelská firma měla vysunovat osudnou ocelovou mostní konstrukci. „Jsem si jistý, že naši dělníci nepili. Většina z nich jezdila do práce do Studénky auty,“ vyjádřil se Kovalík s tím, že sám si příčiny neštěstí nedokáže vysvětlit.

„Na to jsou kvalifikovanější lidé, kteří nyní okolnosti tragédie zjišťují,“ uvedl dále ředitel a ještě neopomněl dodat, že firma, ve které pracuje, za poslední tři roky smontovala a zasunula nejvíce mostních konstrukcí v republice, a vždycky to bylo bez problémů.

Zranění a pozůstalí po obětech už v pondělí mezitím začali kontaktovat České dráhy na telefonní lince 972 211 111 se svou žádostí o odškodnění. Během dne se jich přihlásilo zhruba třicet. „Vyplácíme odškodné, protože je to naše zákonná povinnost jako provozovatele dopravy, a navíc to považujeme za správné, byť nejsme viníkem nehody,“ sdělil Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah.

Dále pak ještě vysvětlil, že výše odškodného pro zraněné se bude stanovovat podle různých faktorů. Naopak u pozůstalých po obětech je částka dána. „Manžel, manželka, dítě anebo rodič obětí dostane 240 tisíc korun. Stejnou částku může požadovat i osoba, která v čase nehody žila s obětí tragédie ve společné domácnosti. Sourozenec oběti si může nárokovat 175 tisíc korun,“ přiblížil Joklík výše odškodného pro pozůstalé.

Vlaky jedoucí přes Studénku mohou v současnosti využívat dvě koleje z pěti. Doprava je tak zase o něco plynulejší. Stále ale jezdí všechny spoje pomocí dieselových lokomotiv. Oprava trolejového vedení bude teprve následovat.

„Zatím se podařilo vyměnit poškozené kolejnice na dvou kolejích. Po odstranění zbytků mostu chceme v opravách pokračovat dále. Nevíme však, jaké škody tam budou a kdy vůbec spadlý most zmizí, takže je těžké předjímat, kdy by mohly být tyto práce hotovy,“ přiblížila aktuální stav prací v místě páteční tragédie Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty a závěrem dodala: „Až dáme do pořádku koleje, začneme opravovat trolejové vedení. Pak bude úsek zprovozněn i pro elektrické lokomotivy.“