Na řidiče, kteří se po poloprázdné dálnici D 47 řítí v úseku kolem Třebovické elektrárny povolenou stotřicetikilo­metrovou rychlostí, čeká opravdu nepříjemné překvapení.

Hned ve třech místech je totiž vozovka výrazně zvlněna. Rychlá jízda přes tyto hrboly zavání nebezpečím. Přesto v daném úseku kupodivu není omezení rychlosti. Rozhodnuto o něm však už údajně bylo a instalováno bude v nejbližších dnech. Rychlost bude snížena na osmdesát kilometrů v hodině.

„Problém není ve stavebních pracích, ale v podloží. Je to projev, který se zřejmě nedal předvídat, ale zhotovitel to musí každopádně v rámci záruky dát urychleně do pořádku. Sám jsem tím místem jel a je to výrazná porucha,“ uvedl ve čtvrtek 11. září v Ostravě při otevírání Národního dopravního informačního a řídícího centra Alfred Brunclík, šéf Ředitelství silnic a dálnic.

Zhotovitelem problematického úseku byla společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava. Ta by měla mít závěry studie, která přesně určí příčiny zvlňování, k dispozici příští týden. S opravami pak začne během podzimu.

„Byly provedeny zkušební vrty a opakovaně měříme nerovnosti. Proces deformace se totiž ještě nezastavil. Zhruba za jeden až dva měsíce by se mělo začít s frézováním, čímž daný úsek srovnáme. Nadále však budeme sledovat pohyby v inkriminované části až do doby ustálení. V jarních měsících příštího roku pak provedeme definitivní opravu,“ přiblížil průběh prací Petr Hanák ze společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava.

Z hypotéz ohledně příčiny objemových změn násypu s největší pravděpodobností „zvítězí“ přítomnost bobtnavých látek v některém z násypových materiálů. Jde o druhotné, odpadní materiály z důlní a hutní činnosti, které jsou po úpravě, tedy po pročištění a nadrcení do patřičné frakce, odsouhlašeny pro použití do tělesa dálnice.

„Všechny mají patřičné certifikáty kvality. V objemu deseti milionu tun zpracovaných násypových materiálů pouze v úseku mezi ulicemi Polaneckou a Hlučínskou se možná malá anomálie vyskytla,“ vysvětlil ještě Hanák a dodal: „Cenu oprav nelze vzhledem k absenci konečného návrhu sanace zatím stanovit. Opravy budou provedeny v rámci záruky.“