Beskydy a Jeseníky. To je hlavní turistický magnet Moravskoslezského kraje. Hory ale lákají především tuzemské návštěvníky. Ti zahraniční chtějí vidět a poznat ještě něco navíc. A to jim zatím region na severovýchodě republiky nabídnout neumí.

Takto hodnotí turistický potenciál tohoto kraje Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Ta nyní vydala žebříčky za první pololetí letošního roku týkající se počtů turistů proudících do čtrnácti krajů České republiky.

„Zatímco za loňský rok tento region obsadil v počtu návštěvníků z ciziny jedenácté místo, za první letošní půlrok se posunul o dvě místa dopředu. Žebříčku zaměřenému na turisty ze zahraničí vévodí s přehledem Praha, která láká zhruba šedesát procent těch, kteří přijíždějí do naší republiky z ciziny,“ říká Okamura k první ze statistik.

V té druhé je zdejší region úspěšnější. Jestliže loni se v žebříčku přílivu domácích rekreantů umístil na „bramborové“ čtvrté pozici, za první pololetí tohoto roku se už vyšvihl na „bronzovou“ třetí příčku.

Na prvních dvou místech jsou Jihomoravský a Královéhradecký kraj. Loni třetí Jihočeský kraj se propadl na šestou pozici, ale situace se může podle Okamury změnit, až se připočte období letních prázdnin.

„Ve zdejších regionech totálně chybějí například lokální gastronomické speciality, které by pak dokázaly celoročně i při horším počasí přitáhnout pozornost tuzemských, ale i zahraničních turistů. Z pardubického perníku je pouze tvrdá ozdoba na zeď, místo aby zde byly perníkové omáčky, knedlíky či polévky, které by přitáhly pozornost. Podobně je na tom olomoucký syreček – všeobecně známá specialita s bohužel zcela nevyužitým potenciálem,“ kritizoval mluvčí AČCKA chybějící nápady, jež by turisty mohly přitáhnout.

Podle Pavla Drobila, náměstka hejtmana pro ekonomický rozvoj, má Moravskoslezský kraj v otázce turistického ruchu co zlepšovat. Zapracovat na zlepšení situace by podle něj měla podnikatelská sféra. Úlohu krajského úřadu vidí v následném zajištění propagace regionu.

„Každoročně se velice aktivně prezentujeme na veletrzích cestovního ruchu. Rozjeli jsme propagační kampaň zaměřenou na zdejší i zahraniční návštěvníky, která se setkává s pozitivními ohlasy. Snažíme se dát najevo, že tento region má co nabídnout. A nejsou to jen hory, ale i historické a technické památky či zdejší stále nedostatečně oceněné lázeňství,“ vyjádřil nedávno pro Deník náměstek Drobil.