Likvidace ropných lagun, které léta obtěžují zápachem obyvatele nedalekého sídliště Fifejdy, pokročila kupředu. V areálu lagun totiž v pondělí začala pracovat čisticí stanice podzemních vod. Vodu zbaví ropných uhlovodíků a jiných škodlivin a ta se pak vrátí zpět do podzemí. Až bude obsah lagun, zhruba dvě stě tisíc tun ropných odpadů, zpracován a přeměněn na alternativní palivo a vyčistí se kolem půl milionu tun zeminy a kontaminovaná voda z plochy dvanácti hektarů, tisícům lidí v okolí se uleví. Laguny mají zmizet do konce roku 2010, rekultivace území ale bude ještě pokračovat do roku 2015, kdy na místě olejových lagun vznikne lesopark.

Likvidace ropných lagun se zatím obešla bez větších nepříjemností pro obyvatele sousedních domů. Odborníci totiž upozorňovali před započetím prací na to, že se může zhoršit kvalita ovzduší, zejména vzrůst koncentrace sirovodíku. „Za celý červenec, srpen a září nedošlo k překročení čichového prahu, který by mohl výraznějším způsobem ovlivňovat pohodu lidí,“ konstatovala Alena Orlíková ze sdružení Čistá Ostrava, která státní zakázku za tři miliardy korun získala. Množství škodlivých látek, například prachu či sirovodíku, hlídají monitorovací stanice jak přímo u lagun, tak i na sídlišti.

Tuny vyrobeného paliva, které vznikly smícháním ropných kalů s vápnem a uhlím, jsou zatím uskladněny ve žlutých kontejnerech přímo v areálu lagun. Zatím bylo vyrobeno asi tisíc tun paliva. Spalovat se má například v elektrárnách, kde se bude přimíchávat k uhlí. „Odběratele jsme přesvědčili na základě rozboru konkrétních vzorků, smlouvy budou uzavřeny během následujících dnů,“ uvedla Orlíková.

O prodeji speciální palivové směsi jedná sdružení Čistá Ostrava se společností ČEZ, Energetikou Třinec a polskou firmou E-cargo, která je chce dodávat do elektráren v Polsku. Ty by mohly odebírat pět až deset tisíc tun alternativního paliva měsíčně.

Společnost Čistá Ostrava přitom upustila od toho, že se bude palivo domíchávat s uhlím a skladovat ve slezskoostravské části Heřmanice. Proti tomuto záměru se totiž strhl velký odpor místních lidí. „Ustoupili jsme na základě negativního postoje občanů. Logistika přepravy bude vyřešena tak, aby žádný mezisklad být nemusel,“ informovala Orlíková.