Zvýšený zájem o nové zimní pneumatiky, ale i disky kol, začínají právě teď zaznamenávat prodejci tohoto sortimentu. Důvody jsou hned dva. Jednak se venku začíná výrazněji ochlazovat, jednak už za pár dní začne platit nová příkazová značka Zimní výbava. Vyšší poptávku oproti předchozím měsícům nyní registruje i Tomáš Klíma, majitel firmy Vojkar provozující už několik let obchod s aludisky, pneu a autodoplňky, jenž se nachází na Hornopolní ulici hned naproti pivovaru Ostravar.

Právě v tuto dobu začíná být opět aktuální otázka, jak správně vybírat nové gumy a disky?

Zatímco v létě je lepší větší kolo, které nejen že lépe vypadá, ale hlavně je i bezpečnější, protože širší pneumatika s nízkým profilem má větší stabilitu a kratší brzdnou dráhu, a řidič tak lépe zvládne případnou krizovou situaci, v zimě jsou naopak vhodnější disky menší, s pneumatikami užšími a majícími vyšší profil. Ty totiž zase lépe odvádějí vodu a jsou ovladatelnější na sněhu nebo na náledí.

Nabídka zimních pneumatik je ale velmi široká. Podle čeho se má řidič nejlépe orientovat?

Kdo si není správnou volbou vhodné pneumatiky nebo kola jist, měl by se obrátit spíše na kamenný obchod a neriskovat nákup přes internet, kde jsou mnohdy ceny lákavější. Člověk ale z této nabídky například nepozná, kde byla guma vyrobena a jestli není tak levná proto, že už třeba leží příliš dlouhou dobu skladem. V kamenném krámku naopak získá odbornou radu i jistotu, že pro svůj typ vozu zvolil vhodné zboží. Jinak se dá říct, že s kvalitou logicky většinou roste i cena. Určitě ale nezvolí špatně ani ten, kdo se vydá zlatou střední cestou. Tady patří například pneu Barum Polaris 2, které se teď u nás v rozměru na typický vůz Škoda Octavia pohybuje v ceně kolem dvanácti set korun za kus.

Stačí koupit jen dvě zimní gumy na přední hnací nápravu?

To určitě ne. Takové pokušení zavání havárií. Zadní náprava s letními gumami má totiž tendenci jít mnohem častěji do smyku. Řidiči by se taky mohlo stát, že bude chtít odbočit a přitom pojede stále rovně. Zimní gumy musejí být obuty na všech čtyřech kolech.

A co levné protektory?

Těm bych nedůvěřoval. Nemají tu správnou směs jako nové gumy, jsou v nižším rychlostním indexu a dělají se na použitých kostrách, což nezaručuje, že všechny čtyři pneumatiky, které si člověk zakoupí, budou mít stejné vlastnosti. Řidič musí brát při výběru na zřetel, že guma je to jediné, co ho drží na cestě.

Je ještě něco, co by měl řidič před nákupem zimních pneumatik zvážit?

Důležité je i to, kolik najezdí ročně kilometrů. Sváteční řidič, který nenajede ročně více než deset tisíc kilometrů, totiž ušetří, když nechá svůj vůz celoročně obutý na zimních gumách. Tak je totiž sjede za čtyři roky, což je jejich životnost. Po takové době je třeba gumy kvůli bezpečnosti stejně lepší vyměnit, stářím totiž tvrdnou.

Podstatnou část vaši nabídky tvoří hliníkové disky mající atraktivnější vzhled než kola plechová. Jsou ale vhodné i pro zimní gumy, nebo v tomto období trpí kvůli soleným vozovkám?

Sám obouvám zimní gumy na hliníková kola, která už mám zhruba deset let, a jsou stále v pořádku. A to je opravdu nešetřím jízdou po suchých cestách, protože například jezdím pravidelně na hory lyžovat. Takže podle vlastní zkušenosti můžu říct, že takzvané elektrony jsou vhodné i na zimu. Navíc ani nevyjdou o moc dráž než disky plechové. Na zmiňovanou oktávku máme nyní plechové disky v nabídce za zhruba osm set korun za kus. Elektrony začínají už na patnácti stech. Je však třeba vzít v potaz, že na plecháče si řidič ještě kupuje plastové poklice, aby to aspoň nějak vypadalo. No, a když na nich šetří, tak mu během jízdy uletí, a když koupí drahé originály, tak mu je pak většinou ukradnou. Finančně je pak nakonec spíše ztrátový.