„Ráno, když jedu na osm, je to perfektní, do Hrabůvky se dostanu tramvají a navazující autobus jezdí často. Horší je to později, když už autobus jede třeba dva krát za hodinu. A večer, když se chce člověk dostat zase domů, to taky není ideální,“ říká Aneta.

Osmdesátihektarová zóna Hrabová je strategickou průmyslovou zónou v Ostravě. Práci už tam našlo asi šest tisíc lidí. Přestože doprava do zóny pravidelně posiluje, naposledy třeba na začátku října, ne všechny firmy jsou spokojeny. Současný stav nevyhovuje například právě společnosti GE Money, která v zóně nyní zaměstnává asi osm set lidí. „Spojení MHD do Call centra GE Money v zóně Hrabová vnímáme i nadále jako problém. Považujeme za nevyhovující frekvenci spojů, navíc zde chybí přímý spoj z centra města. Rovněž doprava z okolních přilehlých měst je složitá a nedostatečná,“ sdělila mluvčí společnosti Markéta Dvořáčková.

Nejvíce spojů projíždí zónou kolem šesté, čtrnácté a dvaadvacáté hodiny, kdy začínají nebo končí směny tamních největších zaměstnavatelů, jako je společnost Asus s asi dvanácti sty zaměstnanci. „Víme, že třeba pro GE Money je to problém. Potřebovali by, aby se doprava rošířila i z Havířova, Karviné či Orlové. Odevšad ale přímé spojení zajistit nelze,“ uvedl Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS. Zajistění dopravy podle něj komplikuje fakt, že tito zaměstnanci navíc nekončí směnu hromadně. „Až budeme mít peníze na to, aby autobusy mohly vozit třeba jen pět lidí, a bude to tak dobře, pak se taková služba může zavést. Za současných podmínek to ale ekonomicky a organizačně zajistit nelze,“ vysvětlil Stejskal.

Spojení z Ostravy v současné době zajišťuje především linka číslo 77. Jezdí sem ale i linky číslo 73 a 74 jako přímé spojení z Poruby a Hranečníku. „Dále je možné v této oblasti využít linku číslo 41 a 55. K vytvoření přímého spojení například z centra města se s ohledem na páteřní systém kapacitní tramvajové dopravy neuvažuje,“ informoval mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Zástupci Dopravního podniku Ostrava a společnosti Koordinátor ODIS, která se zabývá kromě městské i příměstskou a železniční dopravou, se několikrát do roka setkávají se zástupci firem podnikajících v zóně, aby jejich potřeby vyslechli a současně jim oznámili, jaké změny připravují.

Firmy tento přístup vítají. „Konzultujeme, co je třeba změnit. Některým firmám se výroba různě mění, třeba v létě je to jiné než v zimě a podle jejich směn se aktualizují odjezdy,“ konstatovala Petra Novotná ze společnosti CTP Invest. Ta pronajímá výrobní haly firmám zaměstnávajícím asi dva a půl tisíce lidí. „Je pravda, že doprava třeba z centra města je horší, ale z okolních obvodů je to vyhovující,“ uvedla Novotná.

Změny ve směrování dopravy do zóny se v nejbližší době nepřipravují, dojde ale k úpravám, které povedou ke zvýšení kapacity autobusů. Situace se zlepší už od prosince. „Dojde k prodloužení kapacitní autobusové linky číslo 48 z Hrabůvky. Na této lince jsou provozovány vysokokapacitní nízkopodlažní autobusy Solaris. Na základě této změny bude autobusová linka číslo 77 ukončena na zastávce Hrabůvka poliklinika,“ sdělil Albrecht.