Nový systém spočívá v tom, že se silnice na území města striktně rozdělily do tří rajonů podle toho, jestli je jejich správcem stát, kraj, nebo město. Ostravské komunikace (OK) vyčlenily pro každý z těchto rajonů určitý počet vozidel, která budou udržovat jen pod sebe spadající cesty.

„Dosud to fungovalo tak, že naše auta vyjela po předem naplánované trase a celý okruh jela s pluhem dole. Pak se rozpočítalo, kolik se upravovalo cest ve správě daného majitele, a ti pak svůj podíl zaplatili,“ přiblížil dosavadní postup Antonín Bína, náměstek ředitele OK. Od letošní zimy budou podle jeho dalších slov vyjíždět auta takzvaně s pluhem nahoře a s údržbou cesty začnou až ve chvíli, kdy dojedou do svého rajonu.

„Tvrdíme, že to pro nás bude dražší, protože nám vlastníci cest budou platit jen za upravovanou část své komunikace a náklady na zbytek trasy, kterou naše auta k cílovému místu musejí ujet, půjdou na náš vrub,“ konstatoval Bína s tím, že tento systém si vyžádala Správa silnic Moravskoslezského kraje, jako investor údržby, aby pro ni byly kalkulace provedených prací přehlednější.

Náměstek primátora pro dopravu Vojtěch Mynář také míní, že z finančního hlediska bude nový způsob méně efektivní. Případnou ztrátu městské společnosti OK totiž bude muset pokrýt magistrát ze svého rozpočtu. „Budeme o tom s krajem ještě jednat, protože nám tento způsob přijde nevýhodný. Město by na to nemělo doplácet. I když je fakt, že pro řidiče je tento způsob díky větší rychlosti pozitivní,“ vyjádřil se Mynář.

Podle ředitele Správy silnic Moravskoslezského kraje Tomáše Böhma ale k žádnému prodražení nedojde. Společnost totiž bude fakturovat i přepravní trasu.
„My chceme stejnou údržbu, která je založena na časové důležitosti různých komunikací. Zároveň požadujeme čitelné faktury. Nevidím v tom žádný problém,“ sdělil Deníku Böhm.

Nadcházející zimu bude cesty spadající do tří rajonů udržovat čtrnáct vozidel OK, která za výjezd ujedou více než tisíc kilometrů. V areálu této městské společnosti už je na údržbu silnic nachystáno pět tisíc tun soli a na dvě stě tun inertních materiálů. Celkově by zimní údržba komunikací v Ostravě měla podle odhadů přijít na čtyřicet milionů korun.