Patnáctiminutová jízdenka bude stát od 1. ledna 2009 místo deseti dvanáct korun. Děti budou jezdit za šest korun. Za hodinovou jízdu zaplatí lidé nově o korunu méně, a to dvacet korun. Pětačtyřiceti­minutová jízdenka, ale i 90, 105 a 120minutová jízdenka se ruší.

Změny se od Nového roku dotknou pouze cen krátkodobých jízdenek. Za dlouhodobé jízdenky, takzvané měsíčníky, zaplatí lidé stejně jako dosud. „Město chce více motivovat lidi k tomu, aby městskou hromadnou dopravou jezdili pravidelně,“ vysvětlil Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS.

Právě proto změnu pocítí nejvíce lidé, kteří tramvají, autobusem či trolejbusem jezdí jednou za čas. Nejvíce připlatit si budou muset ti, kterým doteď stačila pětačtyřiceti­minutová jízdenka za 15 korun. Tu si už od Nového roku nekoupí a cesta je tak přijde na rovných dvacet korun. „Když pojedu z centra do Poruby, tak mě to bude stát čtyřicet korun. Tak to už budu hodně přemýšlet, jestli nepojedu autem. Cena benzinu už se pomalu vyrovná ceně jízdenky a je to pohodlnější, i když cesty jsou tak ucpané, že je to hrůza,“ podotkl například Ostravan Zdeněk Volek.

Kdo chce ušetřit, může si jízdenky nakoupit do zásoby. Na „staré“ jízdenky budou moci lidé jezdit ještě v lednu. „Do konce února pak zbylé neplatné jízdenky mohou lidé vyměnit za nové ve stejné nominální hodnotě v prodejně DPO na Vojanově ulici,“ sdělil Stejskal.

Dobrou zprávu přinesla valná hromada společnosti Koordinátor ODIS, která o cenové změně rozhodla, lidem starším 70 let. Bezplatná přeprava pro seniory zůstává i nadále zachována.

„Většina cestujících zdražení jízdného nepocítí, neboť ke svým cestám využívá dlouhodobé časové jízdenky. Na ty se realizuje osmdesát pět procent všech cest,“ konstatovala mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Zjednodušit by se mělo cestování od Nového roku z Ostravy do sousedních měst a obcí – lidé už nebudou muset hlídat, kolika zónami projedou, platit bude pouze časové omezení jízdenky. „Kolem Ostravy se vytvoří takový prstenec měst a obcí, kde už nebude platit zónové omezení. Tato oblast bude označena jako Ostrava XXL,“ informoval Stejskal. Do XXL oblasti je zařazen například Bohumín, Brušperk, Hlučín, Jistebník, Klimkovice, Šenov či Vratimov. Jízdenky kromě Dopravního podniku Ostrava na vyžádání vydají i řidiči na linkách dopravců Veolia, Transport Morava, TQM-holding a Radovan Maxner.