Vypadá to jako smutná idyla. Skupina bezdomovců spokojeně popíjí u stánku pod svinovskými mosty levné lahvové pivo. Když na ně přijde potřeba, zajdou si ulevit jen o kousek dál. Běžní cestující se jim vyhýbají obloukem. Přestupovat na Svinovských mostech na jiný spoj pro ně není nejen z tohoto důvodu žádná radost. Jeden z hlavních ostravských dopravních uzlů nedělá už delší dobu městu zrovna tu nejlepší vizitku.

Přípravy dvou projektů, které by tvář zanedbaného místa proměnily k nepoznání, však nyní vrcholí. Jeden zpracovává město, druhý soukromý developer. Celková částka za nový kabát? Bezmála dvě miliardy korun.

„Chystáme se přesunout starý autobusový terminál přímo pod Svinovské mosty. V rámci projektu bude vybudován nový přestupní komunikační systém s eskalátory, výtahy a přístupy pro zdravotně postižené. Rekonstruovat se mají i zastávky na mostech,“ přiblížil projekt města náměstek primátora Lukáš Ženatý poté, co ostravští radní v tomto týdnu odsouhlasili koupi části potřebných pozemků v dané lokalitě.

V současné době se podle něj zpracovává dokumentace pro stavební povolení, která by měla být hotova do dubna. V závěru příštího roku by měla být zahájena realizace, hotovo by mohlo být do konce roku 2011. Odhadované náklady se pohybují kolem tři čtvrtě miliardy korun.

Podobný harmonogram a ještě o něco vyšší investici plánuje pro dané místo společnost Svinov centrum. Nevzhledné plato má podle jejího záměru zmizet, nahradí ho třípatrové obchodní molo.

„Moderní polyfunkční objekt bude spojovat ulici Peterkovu před opraveným nádražím se Svinovskými mosty. V přízemí nákupního mola bude krytá pěší komunikace pro veřejnost vedoucí k nádraží, v dalších dvou patrech se počítá s obchůdky, restauracemi či kavárnami. Na střeše třetího patra se bude parkovat. Na nákupní molo bude navazovat věžový dům s dvanáctipos­choďovou administrativní částí,“ uvedla Sylvie Pyszková, jednatelka společnosti Svinov centrum.

Začátek zahájení stavebních prací vidí v termínu od října příštího roku. Ukončení pak na jaře 2011. Odhad investic podle ní převyšuje jednu miliardu korun.

„Krizi nyní zřejmě svým způsobem pociťují všichni developeři, ale zatím dál v přípravách pokračujeme,“ poznamenala ještě Pyszková a závěrem doplnila, že autorem studie tohoto projektu je ostravský architekt Václav Filandr, který stojí mimo jiné i za rekonstrukcí budov nádraží Ostrava-Svinov.