Blíží se konec roku, s úderem půlnoci budou lustry ve zdejších domácnostech opět ostřelovat špunty z lahví šumivého vína. Ve většině případů si lidé na Nový rok přiťuknou skleničkou naplněnou sektem.

Pít pravé francouzské šampaňské u nás stále není příliš běžná záležitost. Především kvůli jeho vyšší ceně, možná také kvůli menší rozšířenosti. I když velké obchodní řetězce už nabízejí masověji rozšířené značky jako jsou Moët & Chandon či Veuve Clicquot. V moravskoslezské metropoli jsou ale od počátku roku k mání také pravá francouzská šumivá vína méně rozšířených, ale o to více exkluzivních značek. Fungovat zde totiž začal Maison de Champagne Ostrava neboli Dům šampaňského. Ten má v nabídce vína od tří výrobců – Canard-Duchêne, Duval-Leroy a De Sousa & Fils.

„Rozhodli jsme se v Ostravě šampaňský dům zařídit proto, že máme tento nápoj sami rádi. Navštívili jsme oblast Champagne ve Francii a tam vznikla možnost nabízet zde tři značky, které do České republiky dosud nikdo nedovážel,“ přiblížil vznik obchodu jeho šéf David Zedníček. Vína lze v tomto domě objednat přes internet na www.maisondechampagne.cz. Lahve pak přijdou buď bezpečně zabalené až domů poštou, nebo se lze telefonicky domluvit na jejich osobním odběru. Uskladněny jsou ve sklepě v Beskydech, kde jsou pro ně příhodné podmínky.

A v čem je vlastně rozdíl mezi sektem a pravým šampaňským? Jednak v chuti, jednak v ojedinělosti oblasti, ze které šampaňské pochází. „Je tam úplně jiná technologie výroby. Při výrobě sektů se do klasického vína napumpuje kysličník uhličitý, kdežto za šampaňským je vidět lidská práce a obrovská péče. Víno zraje v lahvích, čímž se vytvářejí požadované bublinky, má svůj ročník, své odrůdy pěstující se v dané oblasti. Je za ním historie, náročný proces,“ vysvětlil dále Zedniček.
Značkám, které jsou v nabídce Maison de Champagne Ostrava, holdují podle něj ve Francii i jinde ve světě spíše znalci než široká veřejnost. V nabídce je mají ty nejlepší restaurace. Od začátku fungování ostravského obchodu se mezi ně připojily i místní podniky Koras, Na Hradbách a Au pere Tranquille
„Do velkých obchodů tato vína nejdou, aby se jejich značka nedegradovala. I my máme zákaz dávat je do nákupních řetězců,“ uvedl David Zedníček s tím, že pobočka tohoto obchodu funguje ještě v Praze.

Právě v hlavním městě jdou podle něj lahve šampaňského, které stojí v průměru tisíc až patnáct set korun, na odbyt lépe. Ostrava ale nezůstává příliš pozadu. „Zájem stoupl před Vánoci. Láhev pravého šampaňského může být pro mnohé příjemným dárkem pod stromečkem,“ dodal šéf Maison de Champagne Ostrava.