V centrální městské části si inspektor pořádku na nedostatek práce stěžovat nemůže. „Občas jsme zahlceni podněty, takový ohlas jsme nečekali. Občané někdy žehrají, že to trvá déle, ale ne všechno se dá udělat hned. Snažíme se však o to, aby se systém zlepšoval a problémy byly řešeny co nejpružněji.“
Těmito slovy nyní hodnotil místostarosta Moravské Ostravy a Přívozu Jiří Havlíček projekt inspektora pořádku, který v této městské části zavedli jako třetí v republice před tři čtvrtě rokem.

Nejrůznějších upozornění od občanů tohoto obvodu chodí na adresu poradek@moap.ostrava.cz zhruba třicet až čtyřicet měsíčně. „Hitem“ poslední doby, souvisejícím s odhlašováním starých aut kvůli ekologické dani, jsou stížnosti na přibývající autovraky zabírající místa na parkovištích.
„Začíná se nám zdát, že kvůli zvýšení efektivity budeme muset posílit o další úředníky odbor místního hospodářství, který většinu problémů následně řeší. Také systém na internetových stránkách by měl být přehlednější a jednodušší. Pořád je co dopilovávat,“ poznamenal ještě Havlíček s tím, že stejný systém vřele doporučuje i ostatním ostravským obvodům.

Přidají se další

Inspiraci už si vzali v Ostravě-Jihu. Zde začne inspektor čistoty a pořádku fungovat od nového roku. „Od zřízení této funkce očekáváme snížení počtu stížností ze strany nespokojených občanů. Úkolem inspektora bude vyhledávat drobné i větší nešvary, které trápí naše občany,“ uvedl starosta obvodu Karel Sibinský.

V Porubě si zatím slibují zvýšení pořádku v ulicích od rozdělení této městské části na rajony, které budou mít pod kontrolou přidělení strážníci městské policie. O možnosti zavedení inspektora však také přemýšlejí. V současné době probíhají jednání s městskou policií o vytvoření rajonizace Poruby. Strážník, který bude mít své území, bude více zodpovědný za danou část a lépe také dohlédne na tamní pořádek,“ vysvětlil porubský místostarosta Petr Jedlička a závěrem dodal, že otázkou vytvoření funkce inspektora čistoty a pořádku se bude tato radnice zabývat zřejmě na počátku příštího roku.

Jeden z podnětů: sáčky z popelnic se třepotají ve větvích

Ne všichni občané centrálního městského obvodu jsou se zdejší péčí o pořádek spokojeni. Jeden z posledních autorů podnětu pro inspektora čistoty považuje podle svého vyjádření na internetových stránkách projektu současnou situaci v centru Ostravy dokonce za katastrofální. „Docela přesně nerozumím systému úklidu v našem obvodě. Každé ráno potkávám metaře, kteří vzorně zametají chodníky směrem od Prokešova náměstí do Přívozu. To je určitě skvělé. Ale nemůžu pochopit, jaký to má celkový efekt, když na zdejších travnatých plochách nechávají sáčky, pohozené pet láhve nebo papíry. To nikdo neuklízí. Sáčky vyfoukané zřejmě z popelnic se pak třepotají v nezastřižených a neudržovaných keřích mnoho měsíců,“ napsal mimo jiné ve vzkazu inspektorovi pořádku jeden z občanů Moravské Ostravy a Přívozu.

„Stále je co zlepšovat,“ říká Martin Dluhoš

Ráno přijde do práce, zapne počítač a podívá se, jaké nové podněty a stížnosti k šetření mu občané obvodu Moravská Ostrava a Přívoz čerstvě poslali. Podle toho si pak naplánuje své pochůzky a vyráží do terénu.

Martin Dluhoš je inspektorem pořádku v centrální městské části od 1. dubna tohoto roku. Jeho snahou je řešit upozornění občanů co možná nejrychleji. Projekt podle něj funguje dobře, i když uznává, že je stále co zlepšovat. „Chce to určitě ještě nějaký čas na další vývoj. Ani Řím nebyl postaven přes noc,“ míní Dluhoš.
Na svých pochůzkách ulicemi centrálního obvodu zkontroluje a nafotí případy, na něž byl občany upozorněn. Když na nějaký nešvar narazí sám, také si ho poznamená.

„V kanceláři pak stáhnu fotky. Zanesu také místo s problémem do mapy a předám to dále k vyřízení odborům, pod které řešení případu spadá. Většinu jde o věci, které napraví pracovníci technických služeb nebo úklidová četa našeho úřadu, ve které jsou lidé přijatí na veřejně prospěšné práce,“ vysvětluje dále mladý inspektor. Jako nejproblematičtější vnímá nepořádek, který je na soukromých pozemcích, a jehož řešení tak přímo nespadá pod kompetenci obvodu. „Přesto píši výzvu majiteli, aby stav napravil,“ dodává Martin Dluhoš.