S pluhy a posypovými vozy vyjeli poprvé ve čtvrtek 1. ledna večer a v úpravě vozovek pokračovali i během pátku 2. ledna.

Novým způsobem začala fungovat zimní údržba silnic na území Ostravy. Spočívá v rozdělení komunikací do tří rajonů podle toho, jestli je jejich správcem stát, kraj, nebo město. Nejfrekventovanější vozovky by díky tomu měly být upraveny dříve než v minulosti.

Dosud vše fungovalo tak, že auta Ostravských komunikací (OK) vyjela po předem naplánované trase a celý okruh jela s pluhem dole. Pak se rozpočítalo, kolik se upravovalo cest ve správě daného majitele, a ti pak svůj podíl zaplatili.

Od nynější zimy vyčlenily OK pro každý z nových rajonů určitý počet vozidel, která budou udržovat jen pod sebe spadající cesty. Auta tedy vyjíždějí takzvaně s pluhem nahoře a s údržbou cesty začínají až ve chvíli, kdy dojedou do svého rajonu. Ke vzdálenějším, ale ve větší míře využívaným cestám, se tak dostanou rychleji.

„Silnice v Ostravě jsou jízdné. Kde je potřeba, pluhujeme, jinak solíme. Žádná upozornění na neodklizená místa jsme nezaznamenali ani od ostravského dopravního podniku,“ sdělil Antonín Bína, náměstek ředitele OK.

„Chlapi už si na nový rajonový systém zvykli. Nenastala však ještě situace, že by nasněžilo najednou hodně,“ doplnil Bína.

Cesty spadající do tří rajonů udržuje podle jeho dalších slov čtrnáct vozidel, které za výjezd ujedou více než tisíc kilometrů. V areálu OK nachystali pro letošní zimu na údržbu silnic pět tisíc tun soli a na dvě stě tun inertních materiálů.

„Celkově by zimní údržba komunikací v Ostravě měla podle odhadů přijít na čtyřicet milionů korun,“ doplnil náměstek ředitele OK.

Rozdělení komunikací v Ostravě na rajony

rajon 1 – silnice I. třídy – stát – 77 kilometrů – 5 vozidel OK

rajon 2 – silnice II. a III. třídy – kraj – 138 kilometrů – 5 vozidel OK

rajon 3 – místní komunikace I. a II. třídy – město – 159 kilometrů – 4 vozidla OK