Studenti fyzioterapie obou škol dostali šanci získat takzvaný double diploma, který jim umožní pracovat ve své profesi nejen v zemích Evropské unie, ale i ve Švýcarsku.
Věra Střítecká je jednou ze studentek, která se do česko-švýcarského projektu přihlásila. Třetím rokem studuje fyzioterapii na Fakultě zdravotnických studií Ostravské univerzity. Pokud v červnu zvládne náročné bakalářské zkoušky a obhájí bakalářskou práci, může začít pracovat jako fyzioterapeutka v zahraničí. Vzdělání, které získá v Ostravě, budou uznávat nejen v Česku a dalších zemích Evropské unie, ale i ve Švýcarsku.
„Studium je sice náročné, ale řekla jsem si, proč to nezkusit. Dostala jsem úžasnou příležitost, kterou by bylo hloupé nevyužít, jakousi vstupenku k práci v zahraničí, získávání dalšího vzdělání a zkušeností. Jsem moc spokojená,“ tvrdí studentka. Plánuje pokračovat ve studiu v magisterském programu na některé z univerzit, ráda by pak ještě studovala a pracovala na Novém Zélandu. Nevylučuje ani, že se bude ucházet o praxi v některé z jiných zahraničních nemocnic.
„Cesta je otevřená, uvidíme, co bude dál,“ řekla Střítecká.
„Ostravská univerzita zajišťuje studentům cizojazyčný dodatek k diplomu, který je uznávaný v Evropské unii. Škola v Luganu tento dodatek díky tomuto projektu pro své studenty může získat. Na oplátku nabízí českým studentům po ukončení studia prakticky okamžitou možnost zaměstnání ve švýcarských zdravotnických zařízeních, včetně ubytování,“ uvedla proděkanka Fakulty zdravotnických studií Ivona Závacká. Do projektu se zapojilo sedmnáct českých a šestačtyřicet švýcarských posluchačů. Kromě dobrých studijních výsledků, musejí studenti umět perfektně anglicky.
„Státní závěrečná zkouška i obhajoba diplomové práce bude vedena v angličtině,“ upřesnila Závacká s tím, že studijní plány obou univerzit spuštění projektu ulehčily, neboť si byly velmi podobné. „Přesto existovaly odlišnosti. Ve Švýcarsku chybí například předmět ergoterapie, pracovní lékařství či ergonomie, na Ostravské univerzitě zase speciální terapie řeči, kterou potřebují například pacienti po mozkových příhodách, rehabilitace v nefrologii a onkologii nebo psycholingvistika. V praxi to znamená, že chybějící předměty budou jezdit přednášet vyučující z Lugana k nám a naši pedagogové do Švýcarska,“ vysvětlila proděkanka.