Na tyto otázky se zeptali spolupracovníci ostravské poradny Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) náhodně vybraných spotřebitelů v polovině letošního ledna. „Stále více zákazníků z Moravskoslezkého kraje se nás v posledních letech ptalo, jak naložit s nevhodným dárkem a jaká je možnost jejich vrácení zpět prodejcům. Obecně lze říct, že obchodníci svým slibům, které deklarovali při prvním průzkumu, v období vánočních nákupů, dostáli. Mnohdy ale měli určeny omezující podmínky, například požadovali, aby lidé přišli nevhodný dárek vrátit zpět do prodejny nejpozději do půlky ledna,“ uvedla koordinátorka poradny ostravské Sdružení obrany spotřebitelů Marcela Reichelová.

Průzkum, který provedl spolupracovník ostravské SOS Petr Fiedor v celkem třinácti prodejnách v polovině letošního ledna, ukázal, že ve většině případů byli ochotni prodejci dárek vyměnit. Spotřebitelé se setkali i s obchody, ve kterých prodejci takzvaně zavřeli obě oči a vyměnili dárek i po stanovené době.

Co se týká podmínek, většinou po zákazníkovi požadovali, aby nebyl porušen obal výrobku a zboží nejevilo znaky používání. Samozřejmě požadovali i paragon od výrobku.

„Z pochopitelných důvodů nebylo možné vracet například spodní prádlo, potraviny, tiskoviny, CD, DVD a podobné zboží. Peníze byli ochotni vracet většinou jen ve velkých obchodních řetězcích,“ dodala Marcela Reichelová. Podle ní se zákazníkům, kteří chtějí požadovat výměnu nevhodného dárku i v současnosti, vyplatí prodejci nabídnout, že nevhodný dárek vymění za nákup jiného dražšího výrobku.