Právě leden a únor jsou tím obdobím, kdy je prodej zájezdů first moment aktuální. Vloni se jich prodalo čtyřicet procent z celkového počtu zájezdů, o šest procent více než předloni. A letos, krize nekrize, jdou first momenty zase dobře na odbyt.

„V první vlně prodejů, od prosince do poloviny ledna, stoupl počet prodaných zájezdů first moment zhruba o deset procent,“ uvedl například mluvčí cestovní kanceláře Fischer Daniel Plovajko.

Jak si to cestovní kancelář vysvětluje? „Vedle toho, že se už lidé naučili kupovat si zájezdy s předstihem a přilákala je i nízká záloha, je to proto, že lidí ze střední a vyšší třídy, kteří si u nás zájezdy kupují, se krize nedotkla,“ míní Plovajko. „U těch levnějších zájezdů k poklesu prodeje ale letos určitě dojde,“ dodal.

Hlavní výhodou first momentu je možnost vybrat si z celkové nabídky zájezdů. Cena je v průměru o deset procent nižší, než udává katalog. Nevýhodou je naopak velký předstih, se kterým je nutné si termín dovolené zafixovat.

Ale pozor, nejvýhodnější doba pro nákup zájezdu first moment u většiny cestovek pomalu končí. Právě do konce ledna je totiž procento slev obvykle nejvyšší.

Například Vítkovice tours nabízejí až patnáctiprocentní slevu pro vybrané zájezdy, na stejnou výši slevy láká i Čedok. Cestovní kancelář Firo tour nabízí až třináctiprocentní snížení ceny. „Do konce ledna činí sleva až dvanáct procent pro klienty, již s námi cestovali už vícekrát, pro ty, kteří by s námi jeli poprvé, činí sleva osm procent,“ uvedl Tomáš Husar, vedoucí ostravské cestovní kanceláře Exim Tours. U vybraných zájezdů navíc nabízí Exim Tours, ale i jiné cestovní kanceláře, pro děti zájezd zdarma. „Takže pokud budou mít klienti při výběru dobrou ruku, mohou pořídit pěkný dvanáctidenní letecký zájezd pro čtyřčlennou rodinu třeba za pětatřicet až čtyřicet tisíc korun,“ konstatoval Husar.

K nákupu first moment zájezdů se cestovní kanceláře snaží lidi motivovat i výší složené zálohy. „Místo třiceti- až padesátiprocentní zálohy stačí mnohdy složit 990 korun. Loni s tím začala jedna cestovka a letos se k ní přidala řada dalších,“ uvedl Tomio Okamura, člen prezidia a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří.

Takovou nízkou zálohu nabízela do poloviny ledna například cestovní kancelář Fischer, nyní se zvýšila na 2990 korun. „Jedním z benefitů byla tato nízká záloha. Všechny ostatní výhody, jako procento slevy, děti zdarma či dárek ale zůstávají,“ upozornil Plovajko.

Výhodná nabídka cestovních kanceláří na zájezdy first moment bude trvat přibližně do konce února, někde až do března. Poté již začíná běžný prodej zájezdů za standardní ceny. „Přibližně čtrnáct dní před datem odjezdu začíná prodej zájezdů last moment, kdy mohou slevy dosahovat až dvacet procent z původní ceny,“ říká Okamura. Čekat na nabídku last moment se vyplatí těm, kdo jsou flexibilní ohledně termínu a místa pobytu a dovedou v průběhu minut nebo hodin přizpůsobit své plány aktuální nabídce.

Vedle těchto možností, tedy first a last momentů, existuje řada dalších způsobů, jak ušetřit. Například vyhnout se termínům, kdy bývají ceny vyšší. Pro letní měsíce jde o srpen, ve zbývajících částech roku je to období Velikonoc a konce roku. U zájezdů na pravidelných leteckých linkách lze ušetřit hodně peněz správným výběrem letecké společnosti. Zvlášť pokud jste ochotni letět i se společnostmi, které nejsou moc známé a snaží se teprve na trhu usadit.

Máte fintu, jak v obchodech nakoupit jen to, co nezbytně potřebujete?

Poraďte i ostatním V předešlých materiálech seriálu Zaměřeno na úspory jsme vyzývali čtenáře, ať nám napíší své zkušenosti. I tentokrát se můžete stát spolutvůrci námětů a příspěvků o úsporách.

První únorový článek bude zaměřen na nákupy v obchodních centrech. Málokdo je natolik disciplinovaný, že dokáže nakoupit jen zboží, které potřebuje. Slevy a výprodeje, které útočí už nejen v hypermarketech a supermarketech doslova na každém kroku, často výrazně změní naše úmysly. Až při ukládání potravin do spíže a chladničky přitom zjistíme, za co vše jsme vydali peníze. Máte recept, jak nakupovat jen to, co skutečně potřebujete? Pokud ano, pošlete nám své nápady, postřehy a zkušenosti do úterka na e-mail: bretislav.lapisz@denik.cz.Ty nejzajímavější využijeme při přípravě materiálu, který si budete moci už první únorový čtvrtek v Deníku přečíst. (lap)

Jak šetříte vy? Vaše tipy a nápady

Vážení čtenáři, minulý týden jsme v seriálu Zaměřeno na úspory informovali o tom, že někteří malí prodejci a poskytovatelé služeb už počátkem letošního roku zaznamenali pokles počtu zákazníků. Vyzvali jsme vás, ať se s námi podělíte o své vlastní zkušenosti. Ptali jsme se také, jestli jste už omezili nákup zboží, bez kterého se v běžném životě člověk může obejít?

Marie Heczková ve svém příspěvku napsala, že její rodina omezila nákupy různých sladkostí a pamlsků. „Místo různých bonbonů a čokolád peču bábovky, štrúdly a buchty. Ke kávičce nebo k čaji chutnají výborně a myslím, že nás ty sladkosti, které napeču sama, vyjdou i laciněji. Nakupujeme většinou ve velkých obchodech, kde prodávají prakticky vše, co potřebujeme. Sice jezdíme nakupovat autem, ale snažíme se šetřit i na benzinu. Jednou nás i mladé vozí do prodejny můj manžel, podruhé nás na oplátku svezou mladí. Bydlíme kousek od sebe, takže se to určitě vyplatí,“ míní čtenářka.

Rodina Klimešova z Ostravy po vyúčtování nákladů na vytápění začala přemýšlet o tom, jak do budoucna ušetřit. „Slyšeli jsme o kondenzačních kotlích, které mají vysokou účinnost. Náš starý kotel už stejně máme přes deset roků, takže nám může brzy dosloužit. Ty kondenzační kotle jsou sice o dost dražší než běžné, ale při rostoucích cenách energií by se nám investice měla vrátit za čtyři až pět roků. Alespoň nám to tvrdil známý, který se v oboru dobře vyzná. Takže budeme odkládat, když to půjde, tak tři až čtyři tisíce měsíčně na kotel. Za dva až tři roky bychom měli na něj našetřit,“ napsali Klimešovi. (lap)