Z městského rozpočtu letos na stavby a propojení stezek vyčlenili dvacet milionů korun, další peníze se budou snažit získat ještě ve formě dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Přes dva a půl milionu korun bude stát cyklistické napojení okrajové Plesné na cyklistickou síť Ostravy. „Stezka povede mezi Plesnou, Porubou a Martinovem. Stavět se začne, i kdybychom dotaci od státu nedostali. Cyklisté po ní budou ještě letos určitě jezdit. Tato cyklostezka je dost důležitá, bude na ni navazovat časem další, která spojí Porubu a její okolí s centrem města,“ slíbil investiční náměstek ostravského primátora Zdeněk Trejbal (ČSSD).

Právě cyklistické spojení Poruby s centrem Ostravy je velký zádrhel. „Nejtěžší je překonat Odru. Původně se uvažovalo o tom, že by se postavila stezka podél Svinovských mostů. Bylo by to sice krásné, ale příliš drahé, potřebovali bychom na to osmdesát milionů korun. Proto povede jinudy – zezadu Svinovem přes starý železniční most. Byl bych rád, kdyby se příští rok začala stavět,“ vysvětlil Trejbal.

Spokojeni by letos měli být cyklisté, kteří touží po spojení Poruby s Krásným Polem a Velkou Polomí. Za sedm a půl milionu korun na této trase vznikne páteřní městská cyklostezka „W“. „Vzhledem k tomu, že se nejedná o cyklostezku nadnárodního nebo národního charakteru, takzvanou greenway, dotaci na ni asi nedostaneme, ale zkusíme o ni požádat,“ podotkl Trejbal.

Jak to vypadá s cyklostezkami v okolí Ostravice a Slezskoostravského hradu, které by umožnily přímé cyklistické spojení Jihu s centrem?

„Projektuje se dokumentace pro územní rozhodnutí, je navržena trasa, se kterou souhlasí Povodí Odry i ochranáři. Zahájení stavby plánujeme na polovinu příštího roku. Bojím se ale, aby tu nenastaly tahanice o majetek a pozemky. Jde o liniovou stavbu v délce sedmnácti kilometrů, a počet pozemků v okolí a jejich vlastníků je značný,“ obává se primátorův náměstek s tím, že tato stavba by měla být financována z evropských fondů.

Trejbal upozornil na další problém se stavbou stezky v okolí Slezskoostravského hradu. „Tady nastává souběh několika akcí města i jiných společností – odpadovod, rekonstrukce kanalizačního sběrače, smyčka DPO, loděnice Spolku vodáků Campanula. V tomto případě je priorita následující: nejdříve kanalizační sběrač a odpadovod, pak cyklostezky a pak vše ostatní,“ konstatoval Trejbal.

V územním plánu města je navrženo asi 330 km cyklistických tras. K 31. 12. 2008 bylo v Ostravě v provozu zhruba 192 km značených cyklistických tras, 1 km je ve výstavbě.