Průměrná rychlost započítává i čas na rozjezd, brzdění, na jízdu pomalými úseky s oblouky nebo na zastávky ve stanicích. Pendolino urazí vzdálenost 351 kilometrů mezi ostravským nádražím Svinov a pražským hlavním nádražím za dvě hodiny a devětapadesát minut. „Aby pendolino dosáhlo tak vysoké průměrné rychlosti včetně zastávek a pomalých úseků, na zbytku tratě musí využívat maximální rychlost, proto na mnoha místech jezdí už zmíněnou rychlostí sto šedesát kilometrů za hodinu. Jde například o některé úseky z Prahy do Chocně či ze Zábřehu na Moravě přes Olomouc směrem na Ostravu,“ vysvětlil ředitel odboru řízení provozu Českých drah Miroslav Jasenčák.

V historii československé železnice patřilo dlouhá léta označení nejrychlejšího vlaku našich železnic motorovému expresu Slovenská strela. Ten v roce 1938 urazil trasu mezi Prahou a Bratislavou s jedinou zastávkou za čtyři hodiny a osmnáct minut, průměrná rychlost dosáhla dvaadevadesáti kilometrů za hodinu.

(lap)