Nespornou výhodou tohoto paliva je jeho ekologická nenáročnost a také cena, která je podstatně nižší než u benzinu či nafty. CNG stojí v průměru 16 korun za metr krychlový. Pokud motorista nabere do nádrže CNG za tisíc korun, pak může ujet více než osm set kilometrů, zatímco stejná částka vynaložená za benzin postačí k ujetí čtyři sta padesáti kilometrů. Při ročním provozu vozidla tak může motorista ušetřit až tisíce korun, záleží však na počtu ujetých kilometrů. Stlačený zemní plyn svými vlastnostmi naprosto splňuje veškeré emisní normy. Jeho spalováním v motorech aut vznikají minimální škody pro životní prostředí, zejména pak pro ovzduší.
V Ostravě funguje čerpací stanice na CNG pod hlavičkou Severomoravské plynárenské (SMP). Stanice je umístěna přímo v areálu této firmy na ulici Plynární v Moravské Ostravě. „Na CNG dnes jezdí asi třicet vozů naší firmy a k tomu evidujeme přibližně stovku vozidel našich zákazníků. Jedná se o užitková, ale i osobní auta,“ říká Michal Král, specialista na stlačený zemní plyn v SMP. „Ceny tohoto paliva jsou dlouhodobě výhodné a v poslední době ještě klesly, jelikož se orientují podle chování cen nafty,“ dodává Král.
Po silnicích ČR jezdí aktuálně více než tisíc dvě stě vozidel poháněných tímto ekologickým palivem. Jsou to užitková vozidla, osobní automobily, ale i meziměstské autobusy či nákladní auta. Zájemce, který touží po vozidle poháněném CNG plynem má dvě možnosti. Buď si koupí nové vozidlo, které je na CNG stavěné, anebo si nechá své auto na CNG přestavět. Tato přestavba stojí v průměru šedesát tisíc korun.
Od koupě CNG vozidel zájemce zatím odrazuje především o něco vyšší cena těchto aut a také nedostatečná síť veřejných čerpacích stanic. V celé České republice je těchto stanic osmnáct, z nichž pouze dvě jsou v Moravskoslezském kraji. Kromě Ostravy je CNG stanice také ve Frýdku-Místku. Plánována je však výstavba dalších stanic v Havířově a Opavě. Důkazem potenciálu stlačeného zemního plynu je v loňském roce otevřená výrobní linka na ocelové nádrže pro CNG ve vítkovických ocelárnách. Zdá se tedy, že sázka na ekologicky úsporná paliva se vyplatí.
TOMÁŠ SVOBODA