V souvislosti s nehodou policie zatím ještě nikoho neobvinila. Pravděpodobným viníkem je ovšem třiapadesátiletý strojvedoucí, který vjel na jednokolejný úsek v době, kdy na návěstidle svítila červená. Jako nepravděpodobnější verzi ji ostatně uvedl i tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. „Podle předběžných výsledků vyšetřování už teď můžeme konstatovat, že nejpravděpodobněji strojvedoucí nerespektoval návěstidlo „stůj“, to znamená, že projel červenou při odjezdu ze stanice,“ řekl tiskový mluvčí Ondřej Kubala.

„Tu červenou viděl přibližně na 350 metrů, byl tam dobrý rozhled, na zastavení měl hromadu času. Proč nezastavil, v tomto okamžiku nedokážeme říct,“ uvedl Kubala. Dodal, že zabezpečovací zařízení ihned rozsvítilo červenou protijedoucímu vlaku – ten stačil zabrzdit, srážce už ale nešlo zabránit. „Ten, který projel červenou, už zabrzdit nestačil. Je to člověk, který přitom dvaadvacet sloužil jako strojvedoucí,“ poznamenal Kubala.

Vlastimil Starzyk z Policie ČR ve Frýdku-Místku dodal, že se vyšetřování nějakou dobu protáhne. „Jednalo se o velkou nehodu, při které bylo hodně lidí zraněno a vznikla vysoká škoda, takže dříve než za dva týdny oficiální závěry nebudou. Je ale možné, že to bude trvat ještě déle,“ zamyslel se Vlastimil Starzyk.

Vlak ze stanice jel rychlostí do padesáti kilometrů v hodině. „Přesné číslo bude jasné, až naši inspektoři analyzují tachografy z obou lokomotiv. Tam je přesně zaznamenána nejen rychlost, ale i to, jak se strojvedoucí choval, když začal brzdit,“ upozornil na další rozhodující informace mluvčí Kubala. Zdůraznil také, že České dráhy budou odškodňovat zraněné, popřípadě cestující, kteří utrpěli materiální újmu. „Pokud se například někomu rozbily brýle, někdo má roztržené oblečení, může se obrátit na právní odbor Generálního ředitelství Českých drah,“ vyzval mluvčí cestující z Paskova.

Podle Kubaly půjde o bolestné, doplacení rozdílu mezi nemocenskou a mzdou a proplacení nákladů léčení.

MARTIN ŠRUBAŘ, MAREK CHOLEWA