V rámci projektu Analýza přepravních vztahů osloví dopravní podnik přes dva tisíce domácností, šetření bude provádět i přímo ve vozech. Cílem je jednoduše řečeno zjistit, odkud kam se lidé potřebují dopravit. Podobný průzkum se v Ostravě uskutečnil v devadesátých letech. Od té doby se však potřeby cestujících změnily. Počet obyvatel se sice snížil, na některých místech, jako třeba v Krásném Poli, Plesné či části Slezské Ostravy, naopak s novou výstavbou zájemců o dopravu přibylo.
„Zásadní vliv má také infrastruktura. Pryč je doba, kdy jsme všichni jezdili tramvají devítkou do centra Ostravy za nákupy, nebo když se otevřel první Kaufland v Zábřehu a jezdila tam celá Ostrava,“ říká Jiří Kurtas z vedení dopravního podniku.
Projekt by měl přinést i návod na zlepšení přepravy mimo špičku i o víkendu a zrychlení městské hromadné dopravy v Ostravě. Takzvaná oběžná rychlost totiž hlavně kvůli komunikacím přecpaným osobními auty klesá. Z nejnovějších čísel vyplývá, že tramvaj urazí za hodinu něco přes sedmnáct kilometrů, trolejbus čtrnáct a autobus devatenáct kilometrů. „Oběžná rychlost nám stále padá, bojujeme s tím, jak zvyšovat například preferenci průjezdu tramvají křižovatkami, abychom byli rychlejší než osobní auta,“ uvedl dopravní náměstek David Mlčák.
Součástí projektu je také třeba zkoumání vytíženosti přepravních uzlů v různých časech a část týkající se samotného dopravce, tedy čistoty vozů či možností nakupování jízdenek. „Až to všechno zchroustáme dohromady, vznikne materiál, který bude základem pro tvorbu nových jízdních řádů,“ uvedl Kurtas.
Změny jízdních řádů se často setkávají s nelibostí cestujících, v poslední době si lidé například stěžovali na zkrácení trasy některých autobusových linek. V malé anketě, se kterou včera oslovil Deník cestující v centru Ostravy, vážnější výhrady nezazněly. „Žádné větší komplikace s dopravou nemám. Jen některé spoje by mohly jezdit častěji a vozy jsou přes špičku moc přeplněné. Ale to asi ovlivnit nepůjde, každý se chce dostat domů,“ reagovala například Ostravanka Renata Strnadová.
Vedení dopravního podniku předpokládá, že výsledky nejnovějšího výzkumu se v jízdních řádech odrazí nejdříve v letních měsících roku 2010. Změny přitom chtějí zavádět postupně a vyhnout se tak situaci, která nastala po uvedení do praxe výsledků výzkumu z devadesátých let, kdy byl trend úplně vytlačit autobusovou dopravu z centra města a nahradit ji trolejbusovou. Zavedení změn tehdy nepřálo ani zimní počasí a Ostrava zažila pěkný dopravní kolaps.