„Dnes se splnil sen hrabyňských, polomských a mokrolazeckých občanů. Myslím, že ta radost je vidět na nás všech. Dnešní uvítání všech hostů kteří se o to zasloužili je určitě na místě a my jsme připravili Hrabyň na tu slávu do optimistických barev,“ řekla nám ve středu starostka Hrabyně Zdena Jordánová.

Důvod byl prostý. V jedenáct hodin dopoledne se u základního kamene stavby mezi Hrabyní a Hájem ve Slezku sešli všichni ti, kdo se o stavbu budoucí komunikační tepny mezi Ostravou, Opavou, Krnovem a polskými hranicemi zasloužili. Zaznělo několik proslovů, připomněla se desetiletá historie úsilí o stavbu za bezmála 14 miliard korun.

„Před deseti lety panovalo v Brně a hlavně v Praze přesvědčení, že my tady na severu Moravy nevíme, co vlastně chceme. I proto jsme tehdy založili sdružení, které si vzalo za cíl udělat vše pro to, aby se stavba silničního Slezského kříže s napojením na dálnici stala reálnou. Museli jsme se sdružit, abychom vůbec něco prosadili. Dnešní den se stává zásadním, stavba za pět a půl miliardy korun bude jakousi páteří celé trasy,“ připoměl Pavel Mališ, kterého nazývají motorem Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 – I/57.

Dvanáct kladívek v rukou zainteresovaných ve středu poklepalo na základní kámen úseku mezi Krásným Polem a Mokrými Lazci. Přibližně desetikilometrový úsek se vyhne právě obcím, které dnes trpí velkým provozem – Suché Polomi a Hrabyni. Úsek bude mít tři velká mimoúrovňová křížení a celkem 14 mostů. Už dnes je vidět nejen vytýčení trasy kolíky, ale první práce na přípravě koridoru. V lese mezi Hrabyní a Lazci pracují dřevaři a kácí stromy, které tak ustupují budoucímu staveništi. Po vykácení bude ještě následovat druhá fáze pyrotechnického průzkumu – ostatně pozůstatky druhé světové války se objevují téměř denně – a vlastní stavební činnost by měla být zahájena přibližně za měsíc.

Jediné, co trápí hlavy vedení stavby je financování. S penězi na úsek od Krásného Pole k Mokrým Lazcům se peníze již sehnali, ale vrásky dělá část prodloužená Rudná. Ale všichni věří, že jednání s ministrem dopravy bude úspěšné a peníze na tak dobře připravenou akci budou. A do konce roku se začne stavět i u Ostravy.

Přibližně desetikilometrový úsek mezi Krásným Polem a Mokrými Lazci přijde stát na čtrnáct miliard korun. Bude mít tři mimoúrovňové křižovatky a čtrnáct mostů. Peníze už jsou na tuto část obchvatu I/11 vyčleněny, stále však chybějí finance pro navazující úsek prodloužené Rudné v Ostravě.