Za levný peníz zájemcům pronajmeme na vybraných místech obecní pozemek, kde si pak mohou na vlastní náklady postavit parkoviště. S takovou nabídkou přišla radnice Ostravy-Jihu. Jen co se to lidé dověděli, začali bombardovat obvodní úřad žádostmi a dotazy.

„Byl jsem se informovat na podrobnosti. Máme se ženou dvě auta, a každý večer to vypadá na infarkt, když se snažíme najít místo k zaparkování. Samozřejmě by se nám líbilo, kdybychom měli auta hned u domu,“ tvrdí jeden ze zájemců, který nechtěl zveřejnit své jméno, redakce Deníku ho ale má k dispozici.

„Zájem je velký, už teď převyšuje možnosti radnice. Obvodní radou prošel záměr tento plán realizovat. Mírně se však záležitost zkomplikovala, na některých vytipovaných místech máme problém s inženýrskými sítěmi. Proto zatím ještě seznam ploch, kde budou moci lidé tato parkovací místa stavět, nevisí na úřední desce. Ale řešíme to, abychom co nejdříve vyšli lidem vstříc,“ uvedl mluvčí Ostravy-Jihu Michael Kutty.

Na tuto myšlenku přivedly představitele obvodu dlouhodobé problémy s parkováním na území obvodu. „Vytipovali jsme zhruba dvě stě ploch. Jejich seznam bude vyvěšen na úřední desce radnice a internetových stránkách www.ovajih.cz.,“ slíbil místostarosta Ostravy-Jihu Radim Miklas (ODS). Upřesnil, že každé parkovací místo bude mít rozměry minimálně 2,3 krát 4,5 metru. Za metr čtvereční plochy zaplatí nájemce ročně pětačtyřicet korun.

„Smlouvy budeme uzavírat na dobu neurčitou s tříměsíční výpovědní lhůtou. Poté musí nájemce vybudovat na pronajatém místě parkovací stání ze zámkové dlažby. Odhadujeme, že kompletní náklady na stavbu včetně projektové dokumentace a osazení dopravní značkou se pohybují kolem patnácti až dvaceti tisíci korun,“ tvrdí Miklas s tím, že by musel nastat vážný důvod k tomu, aby byly nájemní smlouvy občanům vypovězeny – například neplacení nájemného. „Pokud by se časem ukázalo, že obvod chce na místě, kde je parkovací stání, postavit nějakou obecně prospěšnou stavbu a podobně, domluvíme se s nájemcem na kompenzaci, nabídneme mu adekvátní náhradu,“ slíbil Miklas.

Místostarosta Ostravy-Poruby Petr Mihálik (ČSSD) uvedl, že již před dvěma roky uvažovali o tom, že by podobně jako na Jihu řešili problém nedostatku parkovacích míst.

„Tehdy jsme narazili na některé právní překážky. Když kolegové z Jihu nedávno s tímto návrhem přišli, nechali jsme si znovu vypracovat právní rozbor. Z jeho závěru vyplývá, že je třeba zvážit jak soukromoprávní, tak veřejnoprávní důsledky, které budou touto aktivitou vyvolány. Nejedná se pouze o náklady na projektovou dokumentaci, samotnou realizaci stavby a nájemné, ale rovněž o správní a místní poplatky, náklady na geometrický plán a podobně. Navíc takovéto stavby mohou v budoucnu bránit v investorské činnosti Poruby, neboť budou chráněny jako předmět soukromého vlastnického práva,“ vysvětlil Mihálik, proč v Porubě zatím radní nebudou postupovat stejně jako na Jihu.

Nedostatek parkovacích míst se tu snaží řešit buď stavbou nových parkovišt, nebo rozšiřovat parkovací plochy při rekonstrukcích komunikací. „Vypadá to tak, že se nakonec budou v centrální Porubě stavět podzemní garáže. Soukromý investor zvažoval, že kvůli krizi stavbu pozastaví, ale zdá se, že to nakonec vyjde,“ tvrdí Mihálik.