Starší ojetá auta jsou nyní hůře prodejná, a to zejména kvůli ekologické dani, která se na ně vztahuje. To potvrzují slova Jana Kurovského z autobazaru v Ostravě-Radvanicích: „Staré ojetiny, za které se platí ekologická daň, v nabídce nemáme. Těžko bychom je prodávali.“ Ekologickou daní je od 1. ledna letošního roku zpoplatněn provoz těch automobilů, které překračují emisní Euronormy. Daň se pohybuje ve trojí výši: tří, pěti a deseti tisíc korun, podle toho, kterou emisní normu vozidlo splňuje.

Dopadá v podstatě na všechna vozidla vyrobená před rokem 2000. Nejvyšší daňová sazba se pak týká hlavně starých škodovek typu 105, 120 a favoritů, dále také trabantů či wartburgů. Jejich majitelé tak dávají přednost ponechání si svého vozidla „na doježdění“, protože při desetitisícové ekologické dani jsou tato auta prakticky neprodejná.

Pokud lidé již nechtějí své staré auto používat, pak jej mohou dát ekologicky zlikvidovat a odhlásit z registru vozidel. Ekologickou likvidaci lze provést na autovrakovištích v Ostravě a jejím okolí.

„Za ekologickou likvidaci u nás majitel vozidla platí manipulační poplatek tisíc korun. Momentálně nás lidé starými auty příliš nezásobují, a proto nemáme tolik přijatých vozidel, jako třeba na konci minulého roku. To jsme i odmítali přijímat další vozidla, kvůli kapacitnímu přetížení,“ hodnotí situaci Josef Basovník, provozovatel autovrakoviště v Ostravě–Hošťálkovicích.

„Na likvidaci jdou nejčastěji staré modely škodovek, těch sice notně ubude, jenže lidé si novější auto stejně dovolit nemohou. Takže se uvidí, k čemu vůbec ta ekologická daň povede,“ dodává Josef Basovník.

Auta v kraji mírně omládla
Během prosince minulého roku a letošního ledna byl odhlášen rekordní počet starých vozidel z registrů po celé České republice. Podle odhadů to bylo více než sto tisíc aut. Tento odhlašovací boom byl způsoben nejen ekologickými poplatky, ale také přísnějšími podmínkami pro placení povinného ručení. Statistiky Sdružení automobilového průmyslu, zahrnující data platná ke konci minulého roku, uvádějí pro Moravskoslezský kraj průměrný věk automobilů 13,6 roku, což znamená mírné omládnutí oproti roku 2007. Přesto se však celá Česká republika řadí k zemím s nejstarším vozovým parkem v Evropě.