Čtyřpruh z Bílovce do Hladkých Životic, dvoupruh pak dál z Hladkých Životic do Bělotína. V takovém rozsahu by měly být letos v listopadu otevřeny dva rozestavěné úseky dálnice D 47, které spojí ostravskou část autostrády s dálnicí D 1 směrem na Prahu.

Na úseky, které se kvůli nedostatku peněz ocitly ve stavu ohrožení, přislíbil sehnat chybějící finance ministr dopravy v demisi Petr Bendl. Do vlády předloží požadavek na navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury o celkově 8,4 miliardy korun už 20. dubna.

„Považujeme tuto stavbu spolu s dokončením pražského okruhu za jednu z prioritních. Nepřipadá v úvahu, že by se zpozdila – že by se peníze nesehnaly,“ uvedl ve čtvrtek Bendl během krátkého briefingu na rozestavěném úseku dálnice v lokalitě obce Bravantice.

Zatím se podle jeho dalších slov hledá možnost, jak sehnat peníze tak, aby to nebylo na úkor schodku státního rozpočtu. „Když to ale jinak nepůjde, bude se to muset řešit i tímto způsobem,“ dodal ministr.

Podle starosty Bohumína a senátora Petra Víchy včera napadlo ani slovo o tom, že by se nedostatek prostředků na dostavbu dálničních úseku na Novojičínsku řešil na úkor úseku D47, který se začal loni stavět mezi Bohumínem a Věřňovicemi.

„Vládní úředníci se sice vymlouvají na to, že polská strana nestaví svoji část dálnice v termínu, ale to není tak docela pravda. Nicméně i když se na stavbě úseku z Bohumína k polské hranici dále pokračuje, i na tuto stavbu chybí peníze,“ řekl Vícha.

Bendlovu návštěvu coby ministra v demisi považuje za ne zcela směrodatnou a problematika zajištění peněz na dostavby rozestavěných dálničních úseků na severu Moravy a za Bohumínem bude podle Víchy muset řešit především nový ministr.

Chybí 2,5 miliardy

Na stavbu dvou celkově třicetikilome­trových úseků dálnice D 47 mezi Bílovcem a Bělotínem je letos potřeba mít k dispozici minimálně 4,4 miliardy korun. Z této částky ovšem chybí už zmiňované 2,5 miliardy.

„Věříme, že se je podaří získat. Letošní otevření úseků ale bude i tak znamenat určitá omezení,“ sdělil Alfréd Brunclík, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic.

V úseku z Hladkých Životic do Bělotína, který bude hotov jen z poloviny, bude podle něj například omezena rychlost a řidiči tedy budou muset být trpěliví.

„Plné zprovoznění také tohoto úseku plánujeme v srpnu příštího roku,“ doplnil Brunclík. Dodal, že poslední nedostavěný úsek dálnice D 47 v opačném směru z Bohumína ke státní hranici zatím s ohledem na přípravu napojení na polské straně tak akutní není. Hotov by měl být podle nových předpokladů až v roce 2012, oproti původnímu termínu, který byl v červnu příštího roku.