„Vyrobit 140tunový kolos o výšce 4,2 metry a téměř čtyřmetrovém průměru nebylo vůbec jednoduché. Museli jsme odlévat za mimořádných bezpečnostních opatření, protože bylo nutné kov o teplotě 1230 stupňů lít ze dvou jeřábů současně,“ vysvětlil ředitel pro výrobu a techniku ArcelorMittal Ostrava Josef Buryan.

Odlitek je určen pro anglickou strojírenskou společnost v Sheffieldu a bude na místo určení přepravován zhruba měsíc.

Speciální odlitek, odborně nazývaný kokila, byl vyroben unikátní technologií. Pro jeho výrobu bylo podle Buryana použito celkem 155 tun tekutého kovu, výsledná hmotnost po finálním opracování však bude 140 tun.

Na výrobě odlitku se podílely čtyři závody hutní společnosti – Vysoké pece, Ocelárna, Slévárna a Doprava. Složitá je už samotná technická příprava. „Při tak unikátní výrobě se neobejdeme bez pomoci specialistů, kteří musejí například předem zkontrolovat modelové zařízení či dodržení parametrů formovacích směsí. Ani ve chvíli, kdy je odlito, není zdaleka vyhráno. Kokila chladne zhruba tři týdny. Po tuto dobu ji musíme řízeným způsobem uvolňovat, to znamená přidávat nebo odebírat závaží tak, abychom dosáhli správné konečné struktury materiálu,“ vysvětlil dále slévárenský mistr Roman Miavec.

Finálním výrobkem je kovárenská kokila, do které se budou odlévat velké ingoty pro výrobu speciálních výkovků, zejména pro jaderný program a lodní průmysl. „O výrobu těžkých odlitků je zájem i přes složitou hospodářskou situaci, náš závod Slévárna je i v současnosti zakázkově naplněn. Zájem je především ze strany zahraničních zákazníků,“ doplnil ředitel závodu Slévárna Antonín Smrkta.

Po slévárenském zpracování se kokila převeze z ostravské huti do PSP Přerov k opracování dosedacích ploch. Z Přerova pak bude transportována do strojírenské společnosti Forgemasters Engineering přes Mělník, Hamburg a Sheffield.