Jedni jsou spokojení, že obchody kvetou, druzí naštvaní. Bílé šrotovné lze totiž uplatnit jen ve dvou obchodních řetězcích s elektrem, Datartu a Euronicsu. Obrat jim díky tomu roste. Ostatní prodejci říkají, že to není fér.

„Obrat se nám od zavedení šrotovného zvedl o více než polovinu. Nejvíce se prodávají malé ledničky v ceně kolem pěti tisíc korun, ale i ty dražší kombinované,“ uvedl Michal Sokol z prodejny Euronicsu na Nádražní ulici v Ostravě.

Zájem o dotované ledničky a pračky je tak velký, že hrozí, že akce skončí dříve, než se plánovalo. „Podle údajů od našich partnerů, které si necháváme zpracovávat v určitých intervalech, se po prvních pěti dnech od zavedení akce prodalo celkem 1280 kusů úsporných spotřebičů, za den je to tak průměrně 256. Předvídat, kdy akce skončí, je ale v tuto chvíli předčasné. Vše se bude odvíjet od dalšího zájmu zákazníků o uplatnění slevy,“ řekla Alice Lutišanová, mluvčí společnosti ČEZ pro severní Moravu. Celkem ČEZ na tuto akci vyčlenily deset milionů korun.

Konkurenčním obchodníkům ale zavedení bílého šrotovného vadí.

„Podpořily se jen dvě firmy, nevím, na základě čeho se tak ČEZ rozhodl. Ostatní prodejci přišli zkrátka. Menší zájem zákazníků už je znát,“ konstatoval Radek Liberda z Elektrodomu Nosreti v Ostravě-Mariánských Horách.

Ve středeční malé anketě se Deník na otázku bílého šrotovného ptal náhodných obyvatel Ostravy. Těm se fakt, že mohou dostat příspěvek na novou lednici či pračku, vesměs líbí. „Příspěvek je fajn. Každý totiž nemá takové finanční možnosti, aby si mohl pořídit nové spotřebiče,“ řekla například Ostravanka Iva Vaňková. „Podle mě jde o dobré řešení hlavně z hlediska ekologie. Lidé totiž mají k otázkám životního prostředí docela laxní přístup a toto je může přimět k nakoupení úspornějších spotřebičů,“ míní zase Antonín Holáň. Jinak už ale lidé hodnotí, že příspěvek lze čerpat jen u dvou obchodních řetězců. „Obecně nejsem zastáncem šrotovného. Můj názor je, že kdo umí, ten umí, a kdo neumí, ať kouká,“ konstatoval další Ostravan Rudolf Javora.

Společnost Datart, která je jednou z ČEZ zvýhodněných firem, má v Ostravě tři prodejny, v internetovém prodeji její zákazníci slevu neuplatní. Druhá firma, Euronics, má v krajském městě čtyři prodejny. Právě široká síť poboček byla podle vedení ČEZ jedním z důvodů, proč vybrali zmíněné dva prodejce s tím, že oslovit všechny by administrativně nezvládli.