„Čekáme na zhotovení dopravních značek, jejichž výrobu jsme zadali Ostravským komunikacím. Souběžně vyřizujeme povolení na umístění přenosného dopravního značení,“ uvedla mluvčí ostravské městské policie Vladimíra Kejdová s tím, že na každé umístění značky je zapotřebí povolení správce komunikace. Strážníci se proto rozhodli, že si u jednotlivých městských obvodů, pod které komunikace spadají, vyřídí dlouhodobé povolení. „Určitě je to efektivnější, než to řešit před každým měřením,“ vysvětlila Kejdová. Strážníci také čekají na povinný souhlas státní policie s místy, kde by se měl radar objevit. Podle Kejdové jde ale spíše o formální, avšak nezbytnou náležitost. „Již dříve jsme všechny tyto věci s Policií České republiky konzultovali,“ dodala Kejdová.

Seznam

Strážníci v létě loňského roku na svých internetových stránkách zveřejnili seznam všech úseků, kde v té době v nepravidelných intervalech měřili rychlost. „Ten seznam je aktuální i v současné době. Není samozřejmě vyloučeno, že ho budeme obměňovat. O všem ale chceme na svých internetových stránkách nadále informovat,“ doplnila Kejdová, která v povinném označování měřených úseků nevidí žádný problém. „Naším cílem je, aby řidiči dodržovali rychlost, a ne abychom je takzvaně nachytali na švestkách,“ doplnila Kejdová, která již dříve odmítla argumentaci některých zákonodárců, kteří tvrdili, že strážníci pokutami pouze naplňují obecní pokladny.

Nejde o peníze

„Ano, je pravda, že vybrané pokuty jdou do rozpočtu města, ale rozhodně neplatí, že by naším cílem bylo získat co nejvíce peněz od motoristů. Tím hlavním je zvýšení bezpečnosti na silnicích,“ uvedla tisková mluvčí ostravské městské policie Vladimíra Kejdová. Ostravští strážníci začali laserový radar za přibližně půl milionu korun používat koncem února předloňského roku. Na pokutách již vyinkasovali několikanásobek investované částky. Jak zdůraznila Kejdová, v případě honby za penězi by nebylo nic jednoduššího než si pořídit více radarů. „Touto cestou jsme ale jít nechtěli. Nejde o peníze. Pro naše účely je jeden laserový radar dostačující,“ řekla Kejdová s tím, že radar byl v závislosti na klimatických podmínkách nasazován na dvě až tři hodiny denně.

Strážníci přístroj používali na frekventovaných místech, kde řidiči často překračovali rychlost nebo ohrožovali chodce. Jednalo se například o okolí škol a zdravotnických zařízení. „Spolupracovali jsme s Policií České republiky i starosty jednotlivých městských obvodů, na které se obraceli jejich občané. Lidem vadilo, že motoristé pod jejich okny jezdili jako piráti. A my jsme na takové situace reagovali,“ řekla Kejdová s tím, že v lokalitách, kde strážníci opakovaně nasazovali laserové radary, přestupků ubylo.

Kromě laserového přístroje mají ostravští strážníci i mobilní preventivní radar, který má však pouze informační charakter. K jeho nasazení žádné povolení ani značky nejsou nutné. Projíždějícím motoristům se na světelném displeji objeví jejich aktuální rychlost. Při překročení povoleného limitu o pět kilometrů začne číselný údaj blikat. Měření ale neopravňuje k uložení pokuty. Mobilní radar eviduje všechny naměřené údaje, které jsou posléze vyhodnocovány. Pokud strážníci zjistili, že v měřeném úseku motoristé často překračovali maximální povolenou rychlost, na stejném místě později nasadili laserový radar. „Tento postup se nám osvědčil,“ řekla Kejdová.