Dálnice D 47 bude kompletně hotova až v roce 2012. To včera oznámil nový ministr dopravy Gustav Slamečka. Dodal, že jde navíc o optimistickou variantu.
Potvrdil tak nedávná slova šéfa Ředitelství silnic a dálnic Alfréda Brunclíka, který tento posunutý termín z původního června 2010 avizoval během kontrolního dne na dálnici na počátku dubna tohoto roku.
„Zpoždění se týká posledního úseku mezi Bohumínem a státní hranicí s Polskem, kde má dálnice navázat na autostrádu A 1. Důvodem zpoždění je nedostatek financí ve fondu dopravy,“ sdělil Slamečka.
Ohroženo podle něj naopak není dokončení dálnice D 47 opačným směrem, tedy z Bohumína přes Ostravu až do Prahy. Dva zbývající, celkem třicetikilometrové úseky mezi Bílovcem a Bělotínem by měly být zprovozněny letos v listopadu. I když s určitými omezeními.
Čerstvé prohlášení Slamečky a posunutí termínu celkového dokončení dálnice o minimálně dva roky ihned vyvolalo bouři nevole u místních politiků.
„Nový termín je naprosto nepřijatelný. Vyvineme veškerou aktivitu, aby byl korigován. Chápu, že dočasný ministr reaguje na to, kolik má financí. Peníze se ale musí najít, a to v rozpočtu na rok 2010,“ reagoval náměstek hejtmana pro oblast dopravy Miroslav Novák (ČSSD).
Znepokojení projevilo i bývalé vedení kraje v čele s exhejtmanem Evženem Tošenovským (ODS).
„Dokončení dálnice D 47 je absolutní dopravní prioritou v rámci České republiky, a proto nerozumíme tomu, proč by tato stavba měla být krácena na úkor jiných, v daném okamžiku méně prioritních dopravních staveb,“ konstatoval Tošenovský.
Podle starosty Bohumína Petra Víchy (ČSSD) by bylo zastavení prací na závěrečném úseku dálnice D 47 tragédií pro místní občany.
„Chápu, že z krajského hlediska je důležitější napojení Ostravy na Prahu. Zakonzervování úseku k polské hranici se ale prodraží, a navíc už rozestavěná část přinese našim občanům negativa v podobě vyšší prašnosti a hustší dopravy na okolních komunikacích,“ vyjádřil se Petr Vícha.
Slova plná znepokojení přidal i náměstek ostravského primátora pro oblast dopravy Vojtěch Mynář (ČSSD): „Dálnice pro Ostravu a kraj bude mít význam, až když bude úplná a bude navazovat na polskou dálnici. Odsunutí výstavby omezí příliv peněz i vznik pracovních příležitostí, což není příznivá zpráva pro region.“