Posledních pár desítek let se lidé z oken paneláků na sídlišti Fifejdy v Ostravě-Mariánských Horách dívají na nehezké olejové rybníky – laguny. A od loňského července také pozorují, jak probíhá sanace této obrovské ekologické zátěže. Sdružení firem Čistá Ostrava, která státní zakázku na likvidaci lagun za tři miliardy korun získala, tam tehdy začala se zkušebním odtěžováním. Při něm se vždy malá část plochy laguny zavápnila, poté se její obsah vytěžil a smíchal s uhlím. Vznikla tak palivová směs, která se posléze vozila vlakem do Polska.

„Na lagunách se netěží, snad se ten projekt nezastavil?“ ozval se minulý týden Deníku jeden z obyvatel sídliště, který tam z okna vidí. Podle sdružení Čistá Ostrava ale vše probíhá podle plánu. Se zkušením odtěžováním se skončilo v únoru, od května se už ale jede naostro. Celá laguna R2 o velikosti patnáct tisíc čtverečních metrů se však nejprve zavápňuje a teprve poté se začne s odtěžováním jejího obsahu. „Zpoždění projektu nehrozí, proces výroby paliva byl zahájen v souladu s harmonogramem,“ ujišťuje manažerka projektu „Nápravná opatření – laguny Ostramo“ Alena Orlíková.

V prostoru bývalé skládky jsou celkem čtyři laguny, laguna R2 je druhá nejmenší. Celkem obsahují skoro dvě stě tisíc tun ropných odpadů, které se sem ukládaly za doby socialistického hospodaření.

Sanace lagun byla od jejího zahájení pod bedlivým dozorem ministra průmyslu a obchodu Martina Římana, který tam často jezdil na kontrolní dny a každé zpoždění projektu kritizoval. „Tento projekt je stále pro ministerstvo prioritou, náš zájem neutuchá, přestože nový ministr není jako pan Říman z Moravskoslezského kraje,“ ujistil mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Bartovský. „Chceme, aby laguny zmizely co nejdříve,“ dodal Bartovský.

Dosud vyrobené palivo skončilo všechno u polských odběratelů – cementáren a tepláren, kde je proces schvalování paliva legislativně jednodušší. „Jednání s ostatními možnými odběrateli probíhají,“ sdělila Orlíková.

O palivo projevila zájem například Energetika Třinec nebo Elektrárna Dětmarovice. Tam se čeká na výsledek nové spalovací zkoušky. „Spalovací zkouška TPS NOLA v Elektrárně Dětmarovice je naplánována na přelom měsíců září a října. Krajský úřad Moravskoslezského kraje vydal rozhodnutí k povolení provedení spalovací zkoušky se spoluspalováním certifikovaného výrobku TPS NOLO letos v dubnu. V rozhodnutí krajského úřadu jsou specifikovány podmínky pro provedení spalovacích zkoušek,“ informovala mluvčí společnosti ČEZ pro severní Moravu Alice Lutišanová.

Energetika Třinec již rozhodnutí krajského úřadu i spalovací zkoušku má. „Jinými slovy jsme připraveni. Zatím ale nejsou ukončena obchodní jednání o ceně paliva, tyto by nyní měly probíhat se společností Moravia Steel,“ uvedla mluvčí Třineckých železáren a jejích dceřinných firem Dušana Chreneková. Povolení platí pro palivo TPS NOLO1. Společnost uvažuje i o spalování podobného paliva TPS NOLO, které se míchá v jiném poměru kalů, válna a uhlí. Tady by zřejmě ale ještě musela absolvovat nové spalovací zkoušky.

Podle informací sdružení Čistá Ostrava, v němž figurují firmy Geosan Group, Aquatest, OHL ŽS, lze zvolenou technologií vyrobit až 2800 tun paliva denně, v běžném provozu pak průměrně tisíc tun za den.